Opinie i orzeczenia z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
Każdy uczeń posiadający opinię lub orzeczenie z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej prosimy o dostarczenie dokumentu w oryginale do sekretariatu szkolnego. Kserokopie i fotokopie nie będą przyjmowane ze względu na przepisy administracyjne.
Termin dostarczenia: do 30 września danego roku szkolnego.
Opinia umożliwia nauczycielom dostosowanie nauki do indywidualnych potrzeb ucznia, np.:
zapewnienie zajęć wyrównawczych lub rozwijających kompetencje społeczno-emocjonalne,
dostosowanie wymagań edukacyjnych w poszczególnych przedmiotach,
dostosowanie warunków egzaminów i sprawdzianów końcowych zgodnie z wytycznymi CKE.
Orzeczenie uprawnia do specjalnej organizacji nauki w szkole z uwagi na niepełnosprawność i obejmuje:
realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu (obowiązek szkoły),
zajęcia specjalistyczne: rewalidacja, socjoterapia, zajęcia resocjalizacyjne,
integrację ucznia niepełnosprawnego z pełnosprawnymi rówieśnikami,
dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Brzegu – diagnoza i wsparcie edukacyjne, psychologiczne i pedagogiczne.
Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie – wsparcie w sytuacjach zagrożenia.
Poradniki i materiały edukacyjne dotyczące:
zachowań ryzykownych wśród młodzieży,
uzależnień behawioralnych i substancji psychoaktywnych,
depresji i zdrowia psychicznego młodzieży,
bezpieczeństwa dzieci w Internecie,
komunikacji i porozumienia z nastolatkami.
Stres w szkole – jak wspierać dziecko?
Dzieci dzisiaj mierzą się z wieloma stresami – od wymagań szkolnych po presję rówieśników. Objawy stresu mogą być fizyczne (ból brzucha, napięcie mięśni, problemy ze snem), emocjonalne (złość, płacz, wycofanie) i behawioralne (unikanie szkoły, kłótnie, rozkojarzenie).
Jak pomóc dziecku:
Stwórz spokojne miejsce i harmonogram do nauki.
Zachęcaj, chwal i wspieraj, nie rób zadań za dziecko.
Pozwól dziecku odpoczywać i bawić się – regeneracja jest ważna.
Rozmawiaj o emocjach i ucz ucznia radzenia sobie ze stresem.
Pamiętaj: Twoje wsparcie i zrozumienie są kluczowe w budowaniu odporności dziecka na stres.
Choroba alkoholowa – sygnały ostrzegawcze
Zwróć uwagę, jeśli bliska osoba:
pije mimo szkód i problemów w życiu,
pije w samotności lub dla „rozładowania złych emocji”,
zaniedbuje obowiązki lub ma luki w pamięci po alkoholu,
reaguje agresją lub zaprzecza problemowi, mimo sygnałów od innych.
Jak się chronić:
Nie próbuj samodzielnie „naprawiać” alkoholika.
Nie ukrywaj alkoholu, nie bierz odpowiedzialności za jego picie, nie groź ani nie karz.
Szukaj wsparcia u specjalistów i ucz się o chorobie alkoholowej.
Pamiętaj: Alkoholizm to choroba, nie wina bliskich. Twoje zdrowie i bezpieczeństwo też są ważne!
Uzależnienie od narkotyków – sygnały ostrzegawcze
Zwróć uwagę, jeśli Twoje dziecko:
nagle zmienia nastrój, jest nadmiernie pobudzone lub wycofane,
izoluje się, spędza czas samotnie i zmienia grono znajomych,
zaniedbuje szkołę, sport i swoje zainteresowania,
pojawiają się dziwne przedmioty, proszki, tabletki, igły lub nietypowe zapachy.
Pamiętaj: Wczesna reakcja i rozmowa z dzieckiem mogą uratować je przed poważnym uzależnieniem. Szukaj wsparcia u specjalistów i nie lekceważ sygnałów ostrzegawczych.
Poradnik dla świadomych rodziców
GDZIE SZUKAĆ POMOCY?
Drodzy Rodzice i Uczniowie!
Czym jest hejt i mowa nienawiści? Jak reagować, gdy dziecko spotka się z agresją w Internecie, szkole czy na ulicy?
Zobaczcie nasz spot profilaktyczny, który powstał w ramach programu „Razem Bezpieczniej” im. Władysława Stasiaka (2018-2020), realizowanego na zlecenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Program ma na celu zapobieganie przemocy i aspołecznym zachowaniom wśród dzieci i młodzieży.
Źródło: Komenda Powiatowa Policji w Brzeg
TikTok
Funkcja: Platforma do tworzenia i oglądania krótkich filmików – taniec, śmieszne filmy, wyzwania.
Zalety: Rozwija kreatywność, pozwala wyrazić siebie, uczy edycji wideo.
Niebezpieczeństwa: Uzależnienie od scrollowania, presja popularności (ilość lajków i komentarzy), ryzykowne wyzwania i treści nieodpowiednie dla młodzieży.
Funkcja: Dzieleni się zdjęciami, filmami i historiami z życia codziennego.
Zalety: Kontakt z przyjaciółmi, inspiracje, nauka fotografii i edycji zdjęć.
Niebezpieczeństwa: Porównywanie się z innymi, cyberprzemoc, hejting, treści promujące nierealistyczne standardy piękna.
Snapchat
Funkcja: Wysyłanie zdjęć i krótkich filmików, które znikają po obejrzeniu.
Zalety: Prywatna komunikacja z przyjaciółmi, filtry do zabawy i twórczości.
Niebezpieczeństwa: Ryzyko przesyłania nieodpowiednich treści, które mimo znikania mogą zostać zapisane przez odbiorcę.
YouTube
Funkcja: Oglądanie filmów edukacyjnych, rozrywkowych, poradników, vlogów.
Zalety: Wiedza, rozrywka, inspiracja, nauka nowych umiejętności.
Niebezpieczeństwa: Treści nieodpowiednie dla wieku, uzależnienie od oglądania, reklamy wprowadzające w błąd.
Cyberprzemoc – obrażanie, wyśmiewanie, nękanie online.
Utrata prywatności – publikowanie zdjęć i informacji, które mogą być wykorzystane wbrew woli dziecka.
Presja społeczna – pogoń za lajkami, popularnością i akceptacją rówieśników.
Uzależnienie – spędzanie nadmiernej ilości czasu w sieci wpływa na sen, koncentrację i relacje rodzinne.
Nieodpowiednie treści – dostęp do przemocy, treści erotycznych, samouszkodzeń, wprowadzających w błąd informacji.
Komunikacja i utrzymywanie kontaktów – rozmowy z przyjaciółmi i rodziną.
Rozrywka – oglądanie filmików, muzyki, gier i wyzwań.
Twórczość i ekspresja – dzielenie się własnymi filmami, zdjęciami, muzyką, talentami.
Informacja i nauka – tutoriale, poradniki, materiały edukacyjne, wiadomości ze świata.
Budowanie tożsamości – eksperymentowanie z własnym wizerunkiem, stylami, zainteresowaniami.
Rada dla rodziców:
Rozmawiaj z dzieckiem o tym, co ogląda i co publikuje. Ucz o prywatności, bezpieczeństwie i odpowiedzialnym korzystaniu z mediów społecznościowych. Wspólne ustalenie zasad korzystania z internetu może zmniejszyć ryzyko zagrożeń.
Messenger (Facebook/Meta) – czaty, rozmowy grupowe, wideorozmowy.
WhatsApp – rozmowy tekstowe, głosowe i wideo, grupy znajomych.
Snapchat – krótkie wiadomości, zdjęcia i filmy znikające po obejrzeniu.
Telegram – czaty prywatne i grupowe, kanały informacyjne.
Discord – komunikacja głosowa i tekstowa w ramach społeczności, serwerów tematycznych (gry, hobby, edukacja).
Instagram – wiadomości prywatne (Direct), komentowanie, Stories.
TikTok – wiadomości prywatne, komentowanie filmików, reakcje.
YouTube – komentarze pod filmami, czaty na żywo podczas transmisji.
Facebook – grupy tematyczne, posty, komentarze, wiadomości prywatne.
Minecraft – czaty tekstowe i głosowe w grze.
Fortnite / Roblox / Among Us – komunikacja z członkami drużyny podczas gry.
League of Legends / Counter-Strike / Valorant – rozmowy głosowe w zespole.
Reddit – dyskusje w różnych społecznościach (subredditach).
4chan, Discord server communities – anonimowe czaty i grupy tematyczne.
Grupy w komunikatorach typu WhatsApp / Telegram – szkoła, hobby, zainteresowania.
Młodzież spędza czas zarówno na czatach prywatnych, jak i w grupach tematycznych.
Często komunikacja łączy funkcje rozrywki, edukacji i relacji społecznych.
Zagrożenia to cyberprzemoc, nękanie, kontakt z nieznajomymi, uzależnienie od mediów i gier.
Trzaska drzwiami, płacze bez powodu, nie odzywa się przez cały dzień… Żeby tylko… Dziecko coraz później wraca do domu. Córka miała być u koleżanki, a wcale jej tam nie było. Syn zaczął zamykać swój pokój na klucz. Tymczasem media donoszą o przemocy wśród nieletnich, samobójstwach, zgonach w związku z używaniem nowych substancji psychoaktywnych, zwanych popularnie „dopalaczami” oraz młodzieżowych imprezach z alkoholem połączonym z „chemią”. Jak będąc rodzicem nastolatka zachować spokój?
Nowe zagrożenie – leki dostępne bez recepty wśród młodzieży
Szanowni Rodzice i Nauczyciele,
Przekazujemy materiały edukacyjne dotyczące narastającego problemu używania leków dostępnych bez recepty przez młodzież.
Zachęcamy do zapoznania się z materiałami, aby lepiej chronić młodzież i reagować w odpowiednim czasie.
Poradnik dla rodziców „O lekach, marihuanie, dopalaczach bez histerii”
Cyberprzemoc
C yberprzemoc włącz blokadę na nękanie


"Inni budują dla nas, my dla potomności"

49-300 Brzeg
ul. Kamienna 3




















































