Gry, dyskusje i odkrywanie siebie – tak wyglądała nasza kolejna lekcja kariery
Ale się rozpędziliśmy z projektem „Kariera bez barier”.W ostatnich dniach w naszej szkole odbyły się kolejne warsztaty w ramach projektu „Kariera bez barier” – i trzeba przyznać, że były absolutnie wyjątkowe.
Dzięki pomysłowości i zaangażowaniu pani Justyny Pekar i Moniki Kukuły uczniowie mogli przenieść się z klasy w przestrzeń relaksu i skupienia, gdzie nauka zamieniła się w praktyczne, angażujące doświadczenie.
Podczas zajęć młodzież:
odkrywała swoje mocne i słabe strony,ćwiczyła logiczne myślenie i matematykę,pracowała nad planowaniem czasu,grała w gry logiczne, m.in. w KOŚCI,dyskutowała o AUTOSABOTAŻU i tym, jak sobie z nim radzić.
Co najważniejsze – uczniowie pracowali z ogromnym zaangażowaniem. Każde stanowisko przyciągało uwagę, a nikomu nie chciało się odchodzić! Widać było ciekawość, motywację i radość z samorozwoju.
Dziękujemy Wam, drodzy uczniowie, za entuzjazm i otwartość, a paniom Justynie i Monice za inspirujące prowadzenie zajęć i stworzenie przestrzeni, w której nauka staje się przyjemnością.
To doświadczenie udowadnia, że poznawanie swoich mocnych stron i ćwiczenie kompetencji to najlepsza inwestycja w przyszłość.
Na trasie do kariery - spotkanie z JKG Transport
W ramach projektu „Kariera bez barier” w naszej szkole znów zrobiło się naprawdę inspirująco. Wszystko za sprawą spotkania, które 21 listopada zorganizowała pani wicedyrektor Sybilla Wojciechowska, pełniąca rolę doradcy zawodowego. Tym razem uczniowie z klas 3 TSW i 4 TSP oraz klasa 2 TSS mogli zajrzeć za kulisy pracy w branży, o której uczą się na co dzień – ale tym razem nie z podręcznika, tylko… prosto od profesjonalistów.
W szkolnych murach gościli przedstawiciele firmy Grupa JKG Transport & Truck Service, a samo wydarzenie odbyło się dzięki współpracy z Akademią Nauk Stosowanych WSZiA w Opolu. To nie było zwykłe spotkanie informacyjne – to była prawdziwa podróż w głąb transportu i spedycji.
Do uczniów przyjechał trójgłos praktyków:
➡ Mateusz – spedytor,
➡ Michał – kierowca,
➡ Kacper – specjalista z działu marketingu.
Dzięki temu młodzież mogła poznać branżę z trzech zupełnie różnych stron – od biurka spedytora, przez kabinę ciężarówki, aż po komunikację i wizerunek firmy.
I szybko okazało się, że zawód spedytora to nie tylko telefony i maile, ale ciągła gotowość do działania, szybkie decyzje i odpowiedzialność za każdy etap transportu. Mateusz opowiadał o planowaniu tras, negocjacjach z klientami i o tym, jak wygląda dzień pracy, gdy… nic nie idzie zgodnie z planem. Bo w logistyce – jak mówił – pewne są tylko zmiany.
Z kolei Michał, kierowca, zabrał uczniów w świat, który zaczyna się wtedy, gdy „ładunek jest już gotowy” i trzeba go bezpiecznie, zgodnie z dokumentacją i terminem, dowieźć do celu. To opowieści pełne realiów, sytuacji z trasy i odpowiedzialności, jaką niesie transport.
Marcin z marketingu pokazał natomiast, że nawet najlepsza firma nie istnieje bez komunikacji, wizerunku i sprawnego przekazywania informacji klientom. Bo transport to nie tylko logistyka – to również ludzie, relacje i marka.
Przez dwie godziny sala była pełna energii, pytań i ciekawości. Uczniowie słuchali historii „z życia wziętych”, które rzadko trafiają do podręczników. Dzięki temu mogli zobaczyć, jak wygląda ich przyszły zawód w praktyce, z wszystkimi wyzwaniami i niespodziankami.
To spotkanie pokazało, że praca w logistyce jest wymagająca, dynamiczna i nieprzewidywalna, ale jednocześnie fascynująca. A przede wszystkim – mocno osadzona w realnym świecie, który właśnie poznali „od kuchni”.
Na koniec przedstawiciele firmy JKG Transport podkreślili, że są dynamicznym przedsiębiorstwem specjalizującym się w krajowym i międzynarodowym transporcie drogowym, w tym również przewozach ponadnormatywnych i ciężkich. Ich motto „Think Big with Us!” idealnie wpisało się w atmosferę spotkania.
Mamy nadzieję, że to dopiero początek dalszej współpracy – i kolejnych tak inspirujących lekcji z profesjonalistami.
Bo kiedy edukacja spotyka się z praktyką, rodzi się coś najcenniejszego — motywacja do rozwoju i realne spojrzenie w przyszłość.
Młodzież zdobywa kompetencje zawodowe – praktyczne warsztaty w ANS WSZiA
Rynek pracy zmienia się dynamicznie, a konkurencja o każde stanowisko jest coraz większa. W takich realiach umiejętność stworzenia profesjonalnego i czytelnego CV staje się nieodzowna. Aby przygotować młodzież do nadchodzących wyzwań, uczniowie klas czwartych technikum wzięli udział w specjalnych warsztatach poświęconych sztuce pisania dobrego życiorysu zawodowego. Zajęcia odbyły się w Akademii Nauk Stosowanych Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Opolu.
Spotkanie poprowadziła pani Karolina Hałdaś, kierowniczka Biura Promocji Uczelni, która w przejrzysty sposób omówiła najważniejsze zasady tworzenia CV. Uczniowie dowiedzieli się m.in., czym jest personalizacja dokumentu, jak wyróżnić swoje mocne strony oraz jakie elementy zwiększają szansę na zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną. Podczas zajęć młodzież miała również okazję udzielić odpowiedzi na pytania związane z konstrukcją CV i podzielić się własnymi pomysłami.
Warsztaty miały formę praktyczną — uczestnikom zaprezentowano liczne przykłady błędów często pojawiających się w CV. Omawiano m.in. nieczytelną strukturę dokumentu, zbyt ogólne opisy obowiązków czy brak wyraźnego podsumowania zawodowego. Prowadząca pokazała także, jakie rozwiązania sprawiają, że CV staje się bardziej nowoczesne i atrakcyjne. Wskazano na znaczenie:
Po zakończeniu części warsztatowej uczniowie otrzymali certyfikaty udziału, a następnie zostali oprowadzeni po uczelni, zapoznając się z jej zapleczem i ofertą edukacyjną. Choć nie udało się skorzystać z zaplanowanej gry w kręgle, uczestnicy liczą na to, że kolejna wizyta pozwoli nadrobić tę atrakcję.
Wyjazd został przygotowany przez Sybillę Wojciechowską, doradcę zawodowego i wicedyrektora szkoły, przy wsparciu Moniki Wojciechowskiej, pedagoga szkolnego. Całość odbyła się w ramach projektu „Kariera bez Barier”, którego celem jest wsparcie młodzieży w planowaniu przyszłej ścieżki zawodowej i świadomym wejściu na rynek pracy.
Zdobyta wiedza i praktyczne wskazówki z pewnością pomogą uczniom lepiej przygotować się do tworzenia profesjonalnych dokumentów aplikacyjnych oraz świadomie budować swoją przyszłą karierę.
Opolscy inspektorzy transportu drogowego spotkali się z uczniami technikum spedycyjnego
Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Opolu zorganizował prelekcję dla wszystkich klas technikum spedycyjnego. Spotkanie odbyło się dzięki inicjatywie pana Marcina Kucharskiego, nauczyciela przedmiotów zawodowych.
W spotkaniu udział wzięli uczniowie klas: 1 TTPS, 2 TSS, 3 TSW oraz 4 TSP.
Pierwsza część zajęć była poświęcona przedstawieniu głównych zadań Inspekcji Transportu Drogowego oraz wymaganiom, jakie trzeba spełnić, aby zostać inspektorem. Uczniowie dowiedzieli się, jak wygląda codzienna praca inspektora, jakie są procedury kontrolne i na czym polega nadzór nad bezpieczeństwem transportu drogowego.
Druga część spotkania skupiała się na czasie pracy kierowców zawodowych. Inspektorzy szczegółowo omówili dopuszczalne normy prowadzenia pojazdów, obowiązkowe przerwy i odpoczynki, zarówno w Polsce, jak i w krajach Unii Europejskiej. Uczestnicy mieli też okazję sprawdzić swoją wiedzę w krótkim quizie.
Ponadto inspektorzy mogli poruszyć dodatkowe tematy istotne dla przyszłych logistyków i spedytorów, takie jak:
Spotkanie było dodatkowym działaniem w ramach projektu „Kariera bez barier”, wspierającego rozwój zawodowy uczniów i przygotowanie ich do przyszłej kariery w branży logistycznej.
Dzięki takim zajęciom uczniowie nie tylko poszerzają swoją wiedzę teoretyczną, ale także lepiej przygotowują się do pracy w branży logistycznej i transportowej.
Mocne strony, talenty, przyszłość – uczniowie rozpoczęli pracę z doradcą zawodowym
W naszej szkole rozpoczął się cykl zajęć z doradztwa zawodowego, prowadzony przez panią Sybillę Wojciechowską. Podczas inauguracyjnego spotkania uczniowie nie tylko poznali doradcę, lecz także dowiedzieli się, czego mogą spodziewać się w nadchodzących tygodniach.
Każdy uczestnik otrzymał segregator, który będzie jego indywidualnym portfolio – miejscem gromadzenia materiałów, ćwiczeń oraz refleksji związanych z własnym rozwojem. Pierwszym dokumentem umieszczonym w środku była Mapa Aktywności, wprowadzająca uczniów w tematykę pracy nad sobą.
Najważniejszym elementem spotkania było przedstawienie metody, według której będą pracować – Metody Bilansu Kompetencji. Pani Sybilla wyjaśniła, że jest to narzędzie, które pomaga młodym ludziom świadomie zaplanować swoją przyszłość.
– Metoda Bilansu Kompetencji pozwala lepiej poznać siebie: swoje mocne strony, umiejętności, predyspozycje i talenty. Dzięki niej uczniowie odkrywają, w czym są naprawdę dobrzy i jak mogą to wykorzystać na rynku pracy – podkreśla doradczyni.
– To proces, który uczy świadomych wyborów i buduje poczucie sprawczości.
Uczniowie mieli również okazję wziąć udział w dynamicznych ćwiczeniach w ramach Modelu kompetencji w działaniu. W praktyce sprawdzali, jak współpraca, komunikacja czy kreatywność pomagają np. w organizacji wycieczki lub tworzeniu własnej firmy.
Atmosfera zaangażowania i ciekawości towarzyszyła grupie przez całe zajęcia — a to dopiero początek pracy! Przed uczniami czeka jeszcze kilka spotkań grupowych oraz indywidualnych konsultacji, które pozwolą im świadomie budować własną ścieżkę edukacyjno-zawodową.
To obiecujący start i doskonała okazja, by odkrywać swój potencjał krok po kroku. Zachęcamy do śledzenia kolejnych etapów projektu!
Wszystkie działania realizowane są w ramach projektu „Kariera Bez Barier”, który wspiera młodych ludzi w świadomym planowaniu przyszłości i wyrównywaniu szans edukacyjnych.
Spotkanie w ramach projektu „Kariera bez barier” – Jak skutecznie komunikować się z nastolatkiem
W ramach projektu „Kariera bez barier” rodzice i nauczyciele spotkali się z psycholog Ewą Zajączkowską-Kozierką, aby porozmawiać o tym, jak skutecznie komunikować się z nastolatkami.
Spotkanie miało formę interaktywnej dyskusji – uczestnicy mogli zadawać pytania, dzielić się swoimi doświadczeniami i wspólnie szukać praktycznych rozwiązań. Psycholog podzieliła się wskazówkami, które ułatwiają nawiązywanie dobrej relacji z młodymi ludźmi, m.in.:
Spotkanie spotkało się z bardzo pozytywnym odbiorem – uczestnicy podkreślali, że to cenne narzędzia i inspiracja do lepszej komunikacji z nastolatkami.
Stacja do sukcesu” – innowacyjne zajęcia w ramach projektu „Kariera bez barier”
W ramach projektu „Kariera bez barier”, Pani Karina Wolańska przeprowadziła innowacyjne zajęcia pod hasłem „Stacja do sukcesu”, które miały na celu rozwój zarówno kompetencji matematycznych, jak i umiejętności miękkich uczniów.
Podczas zajęć uczniowie pracowali w grupach nad zadaniami związanymi z funkcjami matematycznymi – ich rozpoznawaniem, opisywaniem oraz interpretacją na wykresach. Zastosowanie wiedzy w praktycznych kontekstach, takich jak branża motoryzacyjna i logistyczna, pozwoliło uczniom dostrzec realne znaczenie matematyki w zawodzie.
Równocześnie zajęcia rozwijały kompetencje miękkie, takie jak:
Zajęcia „Stacja do sukcesu” udowodniły, że nauka wcale nie musi być nudna – może być ciekawa, praktyczna i naprawdę pomagać w rozwoju osobistym. Uczniowie nie tylko zdobyli nowe umiejętności matematyczne, ale też nauczyli się współpracować, komunikować w grupie i nabrać pewności siebie, co na pewno przyda im się w przyszłej pracy zawodowej.
Projekt realizowany jest we współpracy z:
Instytutem Badań Edukacyjnych (IBE)
Ministerstwem Edukacji Narodowej (MEN)

Geografia w służbie zawodu – praktyczne wykorzystanie wiedzy
Na lekcji geografii klasa 2TSS, uczestnicząca w innowacji w ramach projektu „Kariera bez barier”, ćwiczyła kompetencje współpracy w grupie oraz udzielania i przyjmowania informacji zwrotnej.
Uczniowie mieli za zadanie odczytywać, analizować i interpretować dane zawarte w tabelach i wykresach, a zadania były przygotowane tak, aby odpowiadały specyfice zawodu, w którym się kształcą. Forma zadań sprawiła, że każdy uczeń, również ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, czuł się doceniony i zaangażowany w pracę grupy.
W ramach zajęć rozróżniono zadania pod kątem pod zawodów:
Tak przygotowane zadania pozwoliły połączyć wiedzę teoretyczną z praktyczną, rozwijały umiejętność pracy zespołowej oraz przygotowywały uczniów do wyzwań w przyszłym zawodzie.
Zajęcia przygotowała Elżbieta Francuz.
Projekt realizowany jest we współpracy z:
Instytutem Badań Edukacyjnych (IBE)
Ministerstwem Edukacji Narodowej (MEN)



„Od marzeń do kariery – planowanie ścieżki zawodowej”
W Zespole Szkół Budowlanych im. Księcia Jerzego II Piasta w Brzegu rozpoczęły się zajęcia w ramach ogólnopolskiego projektu „Kariera bez barier”, którego celem jest wspieranie uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi w rozwoju kompetencji potrzebnych do funkcjonowania na rynku pracy.
W grupie projektowej bierze udział 27 uczniów z różnych klas, którzy z dużym zaangażowaniem rozpoczęli swoją przygodę z projektem. Ruszamy z dwoma projektami uczniowskimi (prowadzonymi przez Justynę Pekar i Monikę Kukułę) oraz dwiema innowacjami pedagogicznymi, które realizują Karina Wolańska i Elżbieta Francuz.
21 października grupa uczniów odbyła swoje pierwsze spotkanie, podczas którego poznaliśmy jedno z najciekawszych narzędzi pracy projektowej – Mapę Empatii.
Dzisiejsze zajęcia prowadziły Justyna Pekar i Monika Kukuła, a w spotkaniu uczestniczyli również: koordynator projektu, dyrektor szkoły pani Renata Jabłońska-Denes, doradca zawodowy oraz wicedyrektor pani Sybilla Wojciechowska. Ich obecność podkreśliła, jak ważne są działania rozwijające kompetencje uczniów i budujące w nich wiarę we własne możliwości.
Mapa Empatii to graficzne narzędzie w formie kartki podzielonej na sześć części, w której w centrum znajduje się człowiek – w tym przypadku uczeń. Wokół umieszczone są pola opisujące jego wewnętrzny świat i otoczenie:
Podczas zajęć uczniowie w grupach tworzyli portret „modelowego ucznia”, próbując odpowiedzieć na pytanie: czego naprawdę potrzebuje młody człowiek, aby osiągnąć sukces w nauce i w życiu zawodowym?
To ćwiczenie okazało się nie tylko ciekawym doświadczeniem, ale także świetnym sposobem na rozwijanie empatii, umiejętności współpracy i refleksji nad sobą. Zebrane wnioski staną się punktem wyjścia do dalszej pracy projektowej i tworzenia innowacyjnych działań wspierających uczniów.
Projekt realizowany jest we współpracy z:
Instytutem Badań Edukacyjnych (IBE)
Ministerstwem Edukacji Narodowej (MEN)



3 października 2025 roku odbyło się szkolenie dla doradców zawodowych w Poznaniu w ramach projektu „Kariera bez barier”.
W wydarzeniu uczestniczyła Pani Wicedyrektor, Sybilla Wojciechowska zdobywając kompetencje niezbędne do pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, tak aby każdy mógł liczyć na profesjonalne wsparcie w planowaniu swojej ścieżki edukacyjnej i zawodowej.
Szkolenie stanowiło kolejny krok w kierunku edukacji dostępnej i wspierającej każdego ucznia, przygotowując młodzież do aktywnego uczestnictwa na rynku pracy.
zdjęcie: media spoęłcznościowe "Kariera bez barier"

W tym roku Zespół Szkół Budowlanych w Brzegu bierze udział w projekcie „Kariera bez barier”, który wspiera uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi w przygotowaniu do wejścia na rynek pracy.
W sierpniu Pani Karina Wolańska, Elżbieta Franzuz, Monika Kukuła, Justyna Pekar i Sybilla Wojciechowska uczestniczyły w dwudniowym szkoleniu we Wrocławiu. Jedna grupa nauczycieli brała udział w warsztatach poświęconych metodzie projektu, a druga doskonaliła swoje umiejętności w zakresie tworzenia i wdrażania innowacji pedagogicznych.
Szkolenie pozwoliło nauczycielom poszerzyć kompetencje, wymienić się doświadczeniami oraz opracować konkretne pomysły do wdrożenia w szkole w nadchodzącym roku szkolnym. Wszystko po to, aby jeszcze skuteczniej wspierać uczniów SPE w rozwijaniu potencjału oraz przygotowaniu do samodzielnego życia i pracy zawodowej.

25 czerwca 2025 roku odbył się I Etap przygotowawczy projektu „Kariera bez barier”! Projekt wspiera uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi w rozwijaniu kompetencji niezbędnych do skutecznego wejścia na rynek pracy.
W wydarzeniu uczestniczyli zarówno uczniowie, jak i nauczyciele, którzy aktywnie brali udział w diagnozie szkoły oraz opracowaniu szczegółowego planu wsparcia. ?
Warsztaty przeprowadziła Maria Szostak – mentor projektu. To kolejny krok w kierunku edukacji dostępnej i wspierającej każdego ucznia!
Projekt realizowany we współpracy z:
@IBE Instytut Badań Edukacyjnych
Ministerstwo Edukacji Narodowej



Z radością informujemy, że nasza szkoła została zakwalifikowana do ogólnopolskiego projektu „Kariera bez barier”, realizowanego we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Instytutem Badań Edukacyjnych – PIB. Projekt ma na celu kompleksowe wsparcie uczniów w przygotowaniu do wejścia na rynek pracy.
W ramach projektu nasi uczniowie i kadra pedagogiczna będą mogli skorzystać m.in. z:
Indywidualnych konsultacji z doradcą zawodowym,
Projektów uczniowskich rozwijających praktyczne umiejętności i kreatywność,
Szkoleń dla nauczycieli z nowoczesnych metod nauczania,
Warsztatów i spotkań z pracodawcami,
Wsparcia mentorów oraz działań dla rodziców,
Opracowania indywidualnego planu wsparcia dla szkoły.
Udział w projekcie pozwoli naszym uczniom lepiej przygotować się do przyszłej kariery zawodowej, a szkole – rozwijać ofertę edukacyjną i wsparcie dla młodzieży.
Śledźcie naszą stronę i media społecznościowe, aby być na bieżąco z działaniami w ramach projektu!

"Inni budują dla nas, my dla potomności"

49-300 Brzeg
ul. Kamienna 3




















































