
4 grudnia uczniowie klas 3D, 3TBS, 3TSW oraz 1D mieli okazję zobaczyć, jak naprawdę funkcjonuje wymiar sprawiedliwości. Dzięki zaproszeniu sędzi II Wydziału Karnego – pani Iwony Twardzik oraz sędzi III Wydziału Rodzinnego i Nieletnich – pani Agnieszki Czajkowskiej, odwiedziliśmy Sąd Rejonowy w Brzegu, gdzie uczestniczyliśmy w wyjątkowych zajęciach w ramach projektu „Lekcje obywatelskie w sądzie”.
Organizatorem wyjścia była Monika Wojciechowska – pedagog szkolna.
Podczas spotkania uczniowie poznali zasady trójpodziału władzy, rolę sądów powszechnych oraz zakres ich działania. Rozmawialiśmy o tym, czym zajmuje się sąd karny, cywilny i rodzinny, a także jakie zawody prawnicze współtworzą wymiar sprawiedliwości.
To była dla młodzieży świetna okazja, by zobaczyć, że prawo to nie tylko przepisy, ale przede wszystkim realne sytuacje, ludzkie historie i odpowiedzialne decyzje.
Jedną z największych atrakcji była możliwość przymierzenia togi sędziowskiej oraz łańcucha z wizerunkiem orła. Dla wielu uczniów było to pierwsze, bardzo namacalne zetknięcie z tym, jak wygląda codzienna praca w sądzie.
Zajęcia wzbudziły ogromne zainteresowanie i wywołały wiele pytań, które kontynuowane były później na lekcjach w szkole. Uczniowie zapowiedzieli, że chętnie wrócą na kolejne spotkanie, aby tym razem wcielić się w role prokuratora, obrońcy, świadka czy oskarżonego podczas symulowanej rozprawy.
Wizyta była częścią projektu „100 lekcji w sądzie”, realizowanego przez Fundację Edukacji Prawnej IUSTITIA. To inicjatywa, która wspiera szkoły w prowadzeniu zajęć z nowego przedmiotu Edukacja obywatelska. Młodzież zdobywa wiedzę w realnych warunkach sal sądowych, pod okiem praktyków – sędziów, którzy najlepiej potrafią opowiedzieć o zasadach działania wymiaru sprawiedliwości i znaczeniu prawa w życiu każdego z nas.
Dziękujemy organizatorom - sędziom za inspirujące spotkanie.
To była lekcja, której uczniowie na pewno długo nie zapomną!
"Inni budują dla nas, my dla potomności"

49-300 Brzeg
ul. Kamienna 3




















































