Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Patriotyzm i Literatura: Inspirująca Debata Uczniowska w naszej szkole

12 grudnia  odbyła się Debata Uczniowska, której celem była  odpowiedź na pytanie: „„CZYM DLA MŁODEGO CZŁOWIEKA JEST DZISIAJ PATRIOTYZM? JAKI WPŁYW NA KSZTAŁTOWANIE NASZYCH POSTAW WYWIERA LITERATURA?”.

W debacie wzięły udział trzy dwuosobowe zespoły:

  1. Karol Binkowski, Natalia Woźniak (V TL) ,
  2. Szymon Jura, Krystian Obiegły (V TBS) ,
  3. Julian Piecuch, Konrad Urban (III TBS) .

Każdy zespół na początku zaprezentował swoją definicję patriotyzmu i wskazał, jakie wartości, ich zdaniem, budują model współczesnego patrioty. Tym samym wskazali, jakie wartości i zachowania przemawiają do młodych Polaków, czyli do nich samych. Jak się okazało, na tym etapie dyskusji uczniowie znaleźli wspólny mianownik, ponieważ dla wszystkich najważniejsze okazały się:  poczucie wspólnoty, szacunek wobec tradycji, pamięć o polskich bohaterach, tych znanych i tych bezimiennych, ale przede wszystkim duma z bycia Polakiem.

Później każdy z dyskutantów przedstawił swoje zdanie na temat wybranego utworu literackiego i jego wpływu na świadomość narodową licznych pokoleń Polaków, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnego. Dyskusja t FAJNA SPRAWAoczyła się wokół utworów, które wniosły do naszej literatury różne spojrzenie na to, czym jest patriotyzm, czym jest ojczyzna, czym jest w końcu nasza odpowiedzialność za to, kim jesteśmy i kim chcemy być. Uczniowie wybrali – „Pana Tadeusza”  i „Konrada Wallenroda” Adama Mickiewicza, „Potop” Henryka Sienkiewicza, „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego, „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego i „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego. 

 Dyskusji przysłuchiwali się pozostali uczniowie, którzy zadawali pytania, włączając się do dyskusji.

Na zakończenie debaty pani dyrektor Renata Jabłońska-Denes podziękowała wszystkim uczestnikom i pochwaliła ich za  bardzo poważne podejście do sprawy i ciekawe spostrzeżenia na temat polskiej literatury i jej roli w kształtowaniu świadomości narodowej, zaznaczając przy tym, że oni dzisiaj egzamin ze swojego patriotyzmu zdali na szóstkę.

Dzisiejsza debata uświadomiła także wszystkim, że dyskusja TO FAJNA RZECZ!

Anna Rymarczuk 

Data dodania: 2024-12-12 17:52:15
Data edycji: 2024-12-13 15:03:23
Ilość wyświetleń: 46

"Inni budują dla nas, my dla potomności"

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej