Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Praktyki zawodowe 2024/2025

PRAKTYKI ZAWODOWE 

PODSTAWA PRAWNA:

  1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe(Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949)
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu(Dz. U. z 2019 poz.391)
  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 poz.373)
  4. Kodeks Pracy

 

  • Praktyka  zawodowa realizowana jest przez 4 tygodnie. Jej miejscem jest przedsiębiorstwo (zakład), którego profil działalności jest związany z kierunkiem odbywania nauki w szkole.
  • Praktyka rozpoczyna się od zapoznania z przepisami BHP, organizacją pracy i zadaniami, zgodnie z obowiązującymi standardami takimi jak: struktura organizacyjna i regulamin organizacyjny, regulamin pracy, zadania strategiczne działów firmy, profil działalności zakładu, zadania pracowników, współpraca ze środowiskiem lokalnym.
  • Program praktyki (ustalany przez szkołę) firmy mogą traktować w sposób elastyczny. Ze względów organizacyjnych dopuszcza się pewne odstępstwa od jego realizacji.
  • Praktyki zawodowe odbywają się w dni robocze, poza porą nocną. W okresie praktyk zawodowych uczeń podlega obowiązkom wynikającym z regulaminu szkolnego, a ponadto ma obowiązek zastosować się do zasad obowiązujących w przedsiębiorstwie, w którym odbywa praktyki zawodowe.
  • Uczniowie uczestniczą w procesie pracy oraz w różnorodnych formach szkolenia organizowanych przez opiekuna praktyk, takich jak: pokazy, instruktaże, obserwacje pracy specjalistów oraz spotkania i zajęcia szkoleniowe.
  • Oceny umiejętności opanowanych podczas praktyk zawodowych dokonuje opiekun praktyk na podstawie obserwacji wykonywanych przez ucznia zadań oraz sposobu prowadzenia dziennika praktyk zawodowych.

      Dokonując oceny pracy uczniów uwzględnia się:

            - przestrzeganie dyscypliny pracy,

            - organizację pracy,

            - samodzielność podczas wykonywania pracy,

            - jakość wykonywanej pracy,

            - postawę zawodową.

  • Po zakończeniu realizacji programu praktyki, osoba prowadząca praktykę wpisuje w dzienniczku praktycznej nauki zawodu opinię o pracy ucznia oraz wystawia ocenę końcową.

Załączniki do pobrania:

  • oświadczenie pracodawcy o przyjęcie ucznia na praktykę zawodową

Oświadczenie technik renowacji elementów architektury 

Oświadczenie technik logistyk 

Oświadczenie technik pojazdów samochodowych 

 

  • program praktyki zawodowej

Program praktyk technik logistyk (cykl 4 letni) 

Program praktyk technik logistyk (cykl 5 letni) 

Program praktyk technik pojazdów samochodowych (cykl 5 letni)

Program praktyk technik pojazdów samochodowych (cykl 4 letni)

Program praktyk technik renowacji elementów architektury 

 

  • dziennik praktyki zawodowej

Dziennik praktyk technik renowacji elementów architektury 

Dziennik praktyk technik logistyk 3 LSG krajowa)

Dziennik praktyk technik logistyk 3 LP (krajowa)

Dziennik praktyk technik pojazdów samochodowych 3 LSG krajowa

Dziennik praktyk technik pojazdów samochodowych 3 RSP 

 

 

 

 

 

 

Archiwum 

 

 

 

Zespół Szkół Budowlanych im. Księcia Jerzego II Piasta  w Brzegu

Klasa III Technikum budownictwa   - symbol cyfrowy zawodu 311204

Praktyka zawodowa w roku szkolnym 2022/2023

 PROGRAM PRAKTYKI ZAWODOWEJ  do pobrania 

  1. Cele praktyki, założenia do jej realizacji wraz z zaleceniami dotyczącymi oceniania

Praktyka zawodowa realizowana jest przez 4 tygodnie ( 140 godzin). Jej miejscem powinno być przedsiębiorstwo prowadzące działalność           w branży budowlanej. Uczeń  już   w szkole zapoznaje się z celami kształcenia i odpowiednim materiałem nauczania, które musi opanować,          a praktyka powinna się przyczynić do potwierdzenia przydatności zdobytych umiejętności.

Wykonywanie robót zbrojarsko-betoniarskich. – 140 godzin.

Cele ogólne przedmiotu:

  1. Poznanie przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy;
  2. Pogłębienie i poszerzenie umiejętności teoretycznej nauki zawodu przez praktyczne rozwiązywanie rzeczywistych zadań zawodowych;
  3. Poznanie zasad organizacji prac związanych z wykonywaniem zadań zawodowych;
  4. Zapoznanie z wyposażeniem technicznym stanowiska pracy oraz technologiami wykonywania zadań zawodowych;
  5. Nabycie prawidłowych zachowa potrzebnego w środowisku pracy: praca w zespole, należyty stosunek do pracy i innych pracowników z którymi praca jest wykonywana;
  6. Poznanie zasad etyki zawodowej.

Cele operacyjne:

Uczeń potrafi:

1) posługiwać się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi, wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami dotyczącymi wykonania poszczególnych robót,

2) dobierać materiały budowlane, narzędzia, urządzenia i sprzęt do robót zbrojarskich i betoniarskich,

3) posługiwać się narzędziami, urządzeniami i sprzętem stosowanym w robotach zbrojarskich i betoniarskich,

4) wykonywać zbrojenie podstawowych elementów konstrukcji monolitycznych,

5) przygotowywać, układać i zagęszczać mieszankę betonową oraz pielęgnować świeży beton,

6) montować i demontować proste  deskowania do robót betoniarskich,

7) wykonywać przedmiary i obmiary robót zbrojarskich i betoniarskich,

8) przestrzegać zasad magazynowania, składowania i transportu materiałów oraz wyrobów stosowanych w robotach betoniarskich i zbrojarskich,

9) oceniać jakość wykonywanych robót,

10) przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska podczas wykonywania zadań zawodowych,

11) udzielać pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy,

12) stosować przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej, prawa pracy oraz ochrony danych osobowych,

13) posługiwać się językiem obcym oraz korzystać z obcojęzycznych źródeł informacji.

 

 

 

Dział programowy

Tematy jednostek metodycznych

Wymagania programowe

Podstawowe

Uczeń potrafi:

I. BHP i ppoż. podczas robót zbrojarsko-betoniarskich.

1. Zagrożenia związane z występowaniem czynników szkodliwych w środowisku pracy.

 

 

- wymienić zagrożenia związane z występowaniem czynników szkodliwych w środowisku pracy;

- wymienić i opisać szkodliwe czynniki występujące w środowisku pracy;

- rozpoznać rodzaje i stopnie zagrożenia spowodowane działaniem czynników szkodliwych w środowisku pracy;

- rozróżnić źródła czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy;

2. Kształtowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w budownictwie.

 

 

 

- identyfikować wymagania wynikające z ergonomii, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska, na stanowiskach pracy;

- dobrać wyposażenie i sprzęt w zależności od rodzaju stanowiska pracy zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;

 

3.Środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych.

- wymienić środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych;

- dobrać środki ochrony indywidualnej w zależności od rodzaju wykonywanych zadań na stanowisku pracy;

- używać środki ochrony indywidualnej na stanowisku pracy zgodnie z ich przeznaczeniem;

4. Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska na stanowisku pracy.

- opisać zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania zadań zawodowych;

- opisać zasady ochrony środowiska podczas wykonywania zadań zawodowych;

- rozróżnić środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania;

 

 

 

5. Pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego

- opisać podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego;

- oceniać sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych

u poszkodowanego;

- zabezpieczać siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku;

- układać poszkodowanego w pozycji bezpiecznej;

- powiadamiać odpowiednie służby;

 

II. Budownictwo ogólne.

1. Wyroby budowlane.

- rozróżnić wyroby budowlane, określić ich zastosowanie i zasady składowania;

- rozpoznać wyroby budowlane stosowane w robotach budowlanych;

- dobrać wyroby budowlane w zależności od zastosowanej technologii;

- rozpoznać naturalne materiały kamienne;

- rozpoznać kruszywa budowlane;

- rozpoznać mineralne spoiwa budowlane;

- rozpoznać wodę do celów budowlanych;

- rozpoznać wyroby z zaczynów, zapraw i betonów;

- rozpoznać ceramiczne wyroby budowlane;

- rozpoznać materiały stosowane do izolacji;

- rozpoznać wyroby z tworzyw sztucznych;

 

 

2. Instalacje sanitarne

- wymienić rodzaje instalacji budowlanych;

- rozpoznać instalacje budowlane;

 

3. Przyrządy pomiarowe.

- dobrać przyrządy pomiarowe do określonych robót budowlanych;

- wykonywać pomiary związane z określonymi robotami budowlanymi z zastosowaniem odpowiednich przyrządów;

 

4. Elementy zagospodarowania terenu budowy.

- rozpoznać i wymienić elementy zagospodarowania terenu budowy

 

 

5. Środki transportu stosowane w budownictwie.

- wymienić i rozpoznać środki do transportu wewnętrznego stosowane na terenie budowy;

- wymienić i rozpoznać środki transportu zewnętrznego stosowane w budownictwie;

- wymienić urządzenia do transportu pionowego i poziomego;

 

 

6. Rusztowania.

 

- rozpoznać elementy rusztowań stosowanych w budownictwie;

- opisać i stosować zasady eksploatacji rusztowań;

- omawiać rodzaje sił wewnętrznych występujących w elementach konstrukcji rusztowania;

- omawiać zależność nośności elementów rusztowań od czynników wewnętrznych, np. geometria, wzmocnienia, i zewnętrznych, np. obciążenia;

 

 

7. Programy komputerowe.

- wykorzystać programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych;

 

 

8. Normy i procedury.

- rozpoznać oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej;

 

III. Siatki i szkielety zbrojenia.

1. Dokumentacja projektową, specyfikacja techniczna wykonania i odbioru robót budowlanych, normy, katalogi oraz instrukcje dotycząca przygotowania prętów zbrojeniowych i ich montażu w siatki i szkielety zbrojenia.

- odczytać informacje zawarte w dokumentacji projektowej dotyczące przygotowania prętów zbrojeniowych i ich montażu w szkielety i siatki;

- wykorzystać  informacje zawarte w dokumentacji projektowej, w celu przygotowania prętów zbrojeniowych i ich montażu w szkielety i siatki;

- odczytać ze specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych i norm informacje o wymaganiach   dotyczących przygotowania prętów zbrojeniowych i ich montażu w szkielety i siatki;

- odczytać z instrukcji i katalogów informacje o zaleceniach i dotyczących przygotowania prętów zbrojeniowych i ich montażu w szkielety i siatki;

 

 

 

2. Przedmiar robót związanych z przygotowaniem i montażem siatek i szkieletów zbrojenia.

- sporządzać przedmiar robót związanych z przygotowaniem i montażem siatek i szkieletów zbrojenia;

- obliczyć ilość materiałów potrzebnych do przygotowania i montażu siatek i szkieletów zbrojenia;

 

3. Magazynowanie i transport stali zbrojeniowej.

- składować stal zbrojeniową zgodnie z zasadami magazynowania;

- dobrać środki transportu stali zbrojeniowej;

- transportować stal zbrojeniową na terenie budowy zgodnie z zasadami transportu;

- stosować oznakowania stali i miejsc jej składowania;

 

4. Dobór stali zbrojeniowej, materiałów pomocniczych, narzędzi i sprzętu do wykonywania robót zbrojarskich.

-  rozróżnić  rodzaje stali  zbrojeniowej;

- rozróżnić gatunki i klasy stali zbrojeniowej;

- rozróżnić rodzaje prętów zbrojeniowych w zależności od ich kształtu i funkcji;

- rozróżnić materiały pomocnicze stosowane w transporcie, układaniu i montowaniu stali zbrojeniowej;

- rozróżnić narzędzia i sprzęt używany do przygotowania i montażu siatek i szkieletów zbrojenia;

 

 

5. Czyszczenie
i prostowanie prętów zbrojeniowych.

- czyścić pręty przeznaczone do montażu;

- stosować zasady prostowania prętów zbrojeniowych;

 

 

6. Cięcie i gięcie prętów.

- dobrać sposoby cięcia prętów zbrojeniowych;

- dobrać sposoby gięcia prętów zbrojeniowych;

- przecinać ręcznie pręty zbrojeniowe przeznaczone do montażu;

- przecinać mechanicznie pręty zbrojeniowe przeznaczone do montażu;

- stosować zasady ciecia prętów zbrojeniowych;

- giąć ręcznie pręty zbrojeniowe przeznaczone do montażu;

- giąć mechanicznie pręty zbrojeniowe przeznaczone do montażu;

- stosować zasady gięcia prętów zbrojeniowych;

 

 

7. Łączenie prętów zbrojeniowych w siatki i szkielety zbrojenia.

- odczytać z dokumentacji informacje dotyczące rozmieszczenia prętów zbrojeniowych;

- rozmieścić pręty zbrojeniowe zgodnie z dokumentacją projektową;

- łączyć pręty zbrojeniowe w siatki zgodnie z dokumentacją projektową;

- łączyć pręty zbrojeniowe w szkielety zgodnie z dokumentacją projektową;

dobrać sposoby przedłużania prętów zbrojeniowych;

- przedłużyć pręty zbrojeniowe zgodnie z dokumentacja projektową i normą;

- oceniać zgodność sposobu łączenia prętów zbrojeniowych z dokumentacją projektową i normą

 

9. Obmiar i rozliczenie robót związanych z przygotowaniem i montażem siatek i szkieletów zbrojenia.

- wykonać obmiar robót związanych z przygotowywaniem i montażem siatek i szkieletów zbrojenia;

- obliczyć koszt robót związanych z przygotowywaniem i montażem siatek i szkieletów zbrojenia;

 

IV. Transport, układanie i montaż zbrojenia w deskowaniach
i formach

1.Dokumentacja projektową, specyfikacja techniczna wykonania i odbioru robót budowlanych, normy, katalogi oraz instrukcje dotycząca układania oraz montażu zbrojenia w deskowaniach i formach.

- odczytać informacje z dokumentacji projektowej dotyczące układania
i montażu zbrojenia w deskowaniach
i formach;

- stosować informacje zawarte w dokumentacji projektowej, do układania i montażu zbrojenia w deskowaniach
i formach;

- odczytywać informację na rysunkach zbrojenia;

- odczytać ze specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz norm informacje o wymaganiach dotyczących układania i montażu zbrojenia w deskowaniach i formach;

- odczytać z instrukcji i katalogów informacje o zaleceniach   dotyczących układania i montażu zbrojenia w deskowaniach i formach;

 

 

2. Przedmiar robót związany z transportem, układaniem i montażem zbrojenia w deskowaniu.

- sporządzać przedmiar robót związanych z układaniem i montażem zbrojenia w deskowaniach i formach;

- obliczyć ilość materiałów potrzebnych do ułożenia i montażu zbrojenia w deskowaniach i formach;

 

3. Środki transportu prętów zbrojeniowych, siatek i szkieletów zbrojenia do miejsca ułożenia

- dobrać środki transportu prętów zbrojeniowych na miejsce montażu;

- dobrać środki transportu siatek i szkieletów na miejsce montażu w zależności od ich wymiarów;

 

4. Narzędzia i sprzęt do montażu zbrojenia w deskowaniach i formach.

- rozpoznać narzędzia i sprzęt stosowany do montażu zbrojenia w deskowaniach i formach;

- dobrać narzędzia do montażu zbrojenia w deskowaniach i formach;

- dobrać sprzęt do montażu zbrojenia w deskowaniach i formach w zależności od wymiarów i położenia zbrojonego elementu;

 

5. Układanie prętów zbrojeniowych, siatek i szkieletów zbrojenia w deskowaniach i formach.

- określić zasady układania prętów zbrojeniowych w deskowaniach i formach;

- układać pręty zbrojeniowe w deskowaniach i formach zgodnie z zasadami;

- określićć zasady układania siatek w deskowaniach i formach;

- układać siatki i szkielety w deskowaniach i formach zgodnie z zasadami;

- kontrolować na bieżąco jakość robót związanych z układaniem i montażem zbrojenia w deskowaniach i formach

- oceniać zgodność położenia zbrojenia w deskowaniach i formach z dokumentacją projektową

 

 

6. Połączenia prętów zbrojeniowych, siatek i szkieletów zbrojenia w deskowaniach oraz formach.

- dobrać materiały do łączenia prętów zbrojeniowych; siatek i elementów szkieletów;

- łączyć pręty zbrojeniowe w deskowaniach i formach;

- łączyć siatki w deskowaniach i formach;

- łączyć elementy szkieletów w deskowaniach i formach;

- kontrolować na bieżąco jakość robót związanych z układaniem i montażem zbrojenia w deskowaniach i formach;

- oceniać zgodność położenia zbrojenia w deskowaniach i formach z dokumentacją projektową;

 

7. Obmiar oraz kosztorys robót związanych z układaniem i montażem zbrojenia w deskowaniach i formach.

- wykonywać obmiar robót związanych z układaniem i montażem zbrojenia w deskowaniach i formach;

- obliczyć koszt robót związanych z układaniem i montażem zbrojenia
w deskowaniach i formach;

V. Przygotowanie zapraw budowlanych i mieszanek betonowych

1. Dokumentacja projektowa, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych, normy, katalogi oraz instrukcje dotyczące wykonania mieszanek betonowych i zapraw budowlanych.

- odczytać  z dokumentacji projektowej informacje dotyczące  wykonania mieszanek betonowych i zapraw budowlanych;

 - wykorzystać informacje zawarte w dokumentacji projektowej, w celu wykonania mieszanek betonowych i zapraw budowlanych;

- odczytać ze specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych
i norm informacje o wymaganiach  dotyczących  wykonania mieszanek betonowych i zapraw budowlanych;

- odczytać z instrukcji i katalogów informacje o zalecenia dotyczące wykonania mieszanek betonowych i zapraw budowlanych;

 

2. Przedmiar robót związanych z przygotowaniem mieszanek betonowych i zapraw budowlanych.

- sporządzić przedmiar robót związanych z przygotowaniem zapraw budowlanych i mieszanek betonowych;

- obliczyć ilość materiałów potrzebnych do przygotowania zapraw budowlanych i mieszanek betonowych na podstawie przedmiaru robót;

 

3. Magazynowanie składników mieszanek betonowych i zapraw budowlanych.

- określić miejsca magazynowania składników mieszanek betonowych na terenie budowy;

- określić miejsca magazynowania składników zapraw budowlanych na terenie budowy;

- określić miejsca magazynowania składników zapraw budowlanych na terenie budowy;

 

4. Środki transportu mieszanek betonowych i zapraw budowlanych.

- dobrać środki transportu mieszanki betonowej i zapraw budowlanych na miejsce ułożenia;

 

5. Wykonanie mieszanki betonowej i zaprawy budowlanej na podstawie receptur.

- dobrać rodzaje spoiw do mieszanek betonowych i zapraw budowlanych na podstawie receptur;

- dobrać rodzaje kruszyw do mieszanek betonowych i zapraw budowlanych na podstawie receptur;

- dobrać rodzaje domieszek i dodatków do mieszanek betonowych i zapraw budowlanych na podstawie receptur;

dobrać narzędzia do wykonywania mieszanek betonowych i zapraw budowlanych;

- dobrać sprzęt do wykonywania mieszanek betonowych i zapraw budowlanych;

- dobrać wodę zarobową do mieszanek betonowych i zapraw budowlanych na podstawie receptur;

- określić kolejność dozowania składników mieszanek betonowych i zapraw budowlanych;

- dozować składniki mieszanek betonowych i zapraw budowlanych zgodnie z zasadami;

- mieszać składniki mieszanek betonowych i zapraw budowlanych wykonać mieszanki betonowe i zaprawy budowlane zgodnie z recepturą laboratoryjną i roboczą;

- kontrolować na bieżąco konsystencję, czas wiązania i twardnienia mieszanek betonowych i zapraw budowlanych

- oceniać właściwości wykonanych mieszanek betonowych i zapraw budowlanych, m.in. konsystencję, jednorodność, urabialność;

 

7. Obmiar oraz kosztorys robót związanych z wykonywaniem mieszanek betonowych
i zapraw budowlanych.

- wykonać obmiar robót związanych z wykonywaniem mieszanek betonowych i zapraw budowlanych

- obliczyć koszt robót związanych z wykonywaniem mieszanek betonowych i zapraw budowlanych

VI. Wykonywanie robót związanych
z betonowaniem
i pielęgnacją świeżego betonu oraz z naprawą typowych elementów betonowych
i żelbetowych

1. Dokumentacja projektowa, specyfikacja techniczna wykonania
i odbioru robót budowlanych, normy, katalogi oraz instrukcje dotyczącej układania
i zagęszczania mieszanki betonowej oraz pielęgnacji świeżego betonu.

- odczytać z dokumentacji projektowej informacje dotyczące układania i zagęszczania mieszanki betonowej oraz pielęgnacji świeżego betonu;

 - wykorzystać informacje zawarte w dokumentacji projektowej w celu ułożenia i zagęszczania mieszanki betonowej oraz pielęgnacji świeżego betonu;

- odczytać ze specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych  i norm informacje o wymaganiach  dotyczących układania i zagęszczania mieszanki betonowej oraz pielęgnacji świeżego betonu;

- odczytać z instrukcji i katalogów informacje o zaleceniach  dotyczących układania i zagęszczania mieszanki betonowej oraz pielęgnacji świeżego betonu;

 

2. Przedmiar robót związanych z betonowaniem i pielęgnacją świeżego betonu.

- sporządzać przedmiar robót związanych z betonowaniem i pielęgnacją świeżego betonu;

 

3. Rodzaje deskowań i formy do układania mieszanki betonowej.

- zabezpieczać deskowania i formy przed przywieraniem betonu;

- układać zbrojenie zgodnie z zasadami;

- rozmieszczać elementy formujące kanały, przepony i inne otwory;

 

4. Układanie i zagęszczanie mieszanki betonowej w deskowaniach i formach.

- dobrać narzędzia do układania i zagęszczania mieszanki betonowej;

- dobrać sprzęt do układania i zagęszczania mieszanki betonowej;

- układać mieszankę betonową o różnej konsystencji w formach i deskowaniach o różnych kształtach;

- dobrać metodę zagęszczania mieszanki betonowej w zależności od jej konsystencji;

- dobrać narzędzia do zagęszczania mieszanki betonowej;

- dobrać sprzęt do zagęszczania mieszanki betonowej;

- zagęszczać mieszankę betonową ręcznie;

- zagęszczać mieszankę betonową mechanicznie;

- określić zasady zagęszczania mieszanki betonowej;

- oceniać dokładność wykonania elementów betonowych i żelbetowych i ich zgodność z dokumentacją projektową;

 

5. Pielęgnacja świeżego betonu.

- dobrać  sposoby pielęgnacji świeżego betonu w zależności od panujących warunków atmosferycznych;

- dobrać sposoby pielęgnacji świeżego betonu w zależności od parametrów betonowanego elementu;

- dobrać sposoby przyspieszania dojrzewania świeżego betonu;

- zabezpieczyć świeży beton przed działaniem szkodliwych czynników atmosferycznych;

- zabezpieczyć świeży beton przed uszkodzeniami mechanicznymi;

- określić sposoby pielęgnacji świeżego betonu;

- rozróżnić metody mechaniczne
i chemiczne przyspieszania dojrzewania świeżego betonu;

 

6. Demontaż deskowań
i form.

- demontować deskowania i formy zgodnie z zasadami demontażu odpowiednimi dla danego rodzaju deskowań i form;

 

7. Naprawa typowych elementów betonowych
i żelbetowych.

- dobrać materiały do naprawy typowych elementów betonowych i żelbetowych;

- dobrać narzędzia  do naprawy typowych elementów betonowych i żelbetowych;

- dobrać sprzęt do naprawy typowych elementów betonowych i żelbetowych

- naprawić  typowe elementy betonowe i żelbetowe;

- zabezpieczyć typowe elementy betonowe i żelbetowe przed korozją;

- wykonać prace wzmacniające konstrukcje betonowe i żelbetowe;

- oceniać dokładność wykonania elementów betonowych i żelbetowych i ich zgodność z dokumentacją projektową;

 

8. Obmiar oraz sporządzanie kosztorysu robót związanych z  układaniem i zagęszczaniem mieszanki betonowej oraz pielęgnacją świeżego betonu.

- sporządzać obmiar robót związanych z układaniem i zagęszczaniem mieszanek betonowych oraz pielęgnacją świeżego betonu;

- obliczyć koszt robót związanych z układaniem i zagęszczaniem mieszanek betonowych oraz pielęgnacją świeżego betonu;

Kompetencje personalne i społeczne

• stosować zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy;

• respektować zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy;

• omówić czynności realizowane w ramach czasu pracy;

• określić czas realizacji zadań;

• realizować działania w wyznaczonym czasie;

• przewidzieć skutki podejmowanych działań, w tym skutki prawne;

• wskazać świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę;

• podać przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego;

• wskazać przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia;

• rozpoznać źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych;

• wybrać techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji;

• wskazać najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej;

• określić zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu;

• analizuje własne kompetencje;

• wyznaczyć własne cele rozwoju zawodowego;

• identyfikować sygnały werbalne i niewerbalne;

• stosować aktywne metody słuchania;

• opisać sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania;

• pracować w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania;

• przestrzegać podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole;

 

                                                                                                                                                

 

 

 

 

 

Zespół Szkół Budowlanych im. Księcia Jerzego II Piasta  w Brzegu

Klasa III Technikum budownictwa   - symbol cyfrowy zawodu 311204

Praktyka zawodowa w roku szkolnym 2022/2023

 

  1. Cele praktyki, założenia do jej realizacji wraz z zaleceniami dotyczącymi oceniania

Praktyka zawodowa realizowana jest przez 4 tygodnie ( 140 godzin). Jej miejscem powinno być przedsiębiorstwo prowadzące działalność           w branży budowlanej. Uczeń  już   w szkole zapoznaje się z celami kształcenia i odpowiednim materiałem nauczania, które musi opanować,         a praktyka powinna się przyczynić do potwierdzenia przydatności zdobytych umiejętności.        

Organizacja i kontrola robót budowlanych oraz sporządzanie kosztorysów -140 godzin (4 tygodnie)- praktyka zawodowa klasa IV

Cele ogólne przedmiotu  

  1. Poznanie przepisów dotyczących kontroli robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy i robót ziemnych, robót budowlanych stanu surowego, budowlanych robót wykończeniowych, robót remontowych obiektów budowlanych;
  2. Poznanie zasad organizacji zespołów roboczych do wykonywania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy i robót ziemnych, robót budowlanych stanu surowego, budowlanych robót wykończeniowych, robót remontowych obiektów budowlanych;
  3. Poznanie podstawowych zasad realizacji i kontroli robót na obiektach budowlanych;
  4. Nabycie umiejętności wykorzystania wiadomości dotyczących technologii wykonania elementów konstrukcyjnych obiektów budowlanych i robót budowlanych;
  5. Nabycie umiejętności wykorzystania wiadomości dotyczących technologii wykonania budowlanych robót wykończeniowych;
  6. Nabycie umiejętności korzystania dokumentacji projektowej i przetargowej;
  7. Nabycie umiejętności pozyskiwania informacji z literatury.
  8. Kształtowanie logicznego myślenia podczas wykonywania przedmiarów i obmiarów;
  9. Kształtowanie jakości wykonania przydzielonych zadań;

Cele operacyjne

Uczeń potrafi:

  • wymienić dokumentację budowy dotyczącą zagospodarowania terenu budowy oraz wykonywania robót ziemnych, robót budowlanych stanu surowego, budowlanych robót wykończeniowych, robót remontowych obiektów budowlanych,
  • dobrać wyroby budowlane, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy oraz wykonywania robót ziemnych, robót budowlanych stanu surowego, budowlanych robót wykończeniowych, robót remontowych obiektów budowlanych,
  • sporządzić zapotrzebowanie na wyroby budowlane, narzędzia i sprzęt do wykonywania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy oraz wykonywania robót ziemnych, robót budowlanych stanu surowego, budowlanych robót wykończeniowych, robót remontowych obiektów budowlanych,
  • wyjaśnić zasady koordynacji pracy zespołów roboczych i koordynować ich pracę,
  • zaplanować zakres robót remontowych,
  • wyjaśnić przepisy prawa i zasady dotyczące kontroli wykonywania robót budowlanych związanych z zagospodarowaniem terenu budowy oraz wykonywania robót ziemnych, robót budowlanych stanu surowego, budowlanych robót wykończeniowych, robót remontowych obiektów budowlanych,
  • stosować przepisy prawa i zasady dotyczące kontroli wykonywania robót budowlanych związanych z zagospodarowaniem terenu budowy oraz wykonywania robót ziemnych, robót budowlanych stanu surowego, budowlanych robót wykończeniowych, robót remontowych obiektów budowlanych,
  • wykonać przedmiar robót budowlanych,
  • wykonać kosztorys na roboty budowlane: kosztorysy ofertowe, inwestorskie, zamienne, dodatkowe i powykonawcze,
  • uzasadnić dobór materiału i sprzętu oraz wybór technologii wykonania na podstawie dokumentacji,
  • wykonać kosztorysy, wykorzystując programy komputerowe,

MATERIAŁ NAUCZANIA Organizacja i kontrola robót budowlanych oraz sporządzanie kosztorysów praktyka zawodowa

Dział programowy

Tematy jednostek metodycznych

Wymagania programowe

Podstawowe

Uczeń potrafi:

I. Organizowanie robót związanych z zagospodarowaniem terenu oraz wykonywaniem robót ziemnych

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

• wyjaśnić zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej

• rozróżnić rodzaje czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy

• opisać czynniki szkodliwe środowiska pracy podczas robót ziemnych i drogowych

• rozróżnić źródła czynników szkodliwych środowiska pracy podczas robót budowlanych

• określić zagrożenia dla zdrowia i życia pracownika oraz mienia i środowiska podczas wykonywania zadań zawodowych

• rozróżnić środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych

• powiadamia odpowiednie służby

• opisać podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego

• ocenić sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego

• zabezpieczać siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku

• ułożyć poszkodowanego w pozycji bezpiecznej

I. Organizowanie robót związanych z zagospodarowaniem terenu oraz wykonywaniem robót ziemnych

• rozróżnić elementy dokumentacji budowy oraz specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót dotyczące zagospodarowania terenu budowy oraz wykonywania robót ziemnych;

• odczytać informacje z dokumentacji budowy dotyczące zagospodarowania terenu budowy oraz wykonywania robót ziemnych;

• objaśnić i stosować zasady zagospodarowania terenu budowy;

• opisać elementy planu zagospodarowania terenu budowy;

• opisać zasady sporządzania planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia;

• rozróżnić sposoby zabezpieczania i oznakowania terenu budowy;

• wyjaśnić zasady współpracy przy opracowywaniu planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia;

• określić podstawowe założenia organizacji placu budowy;

• odczytać z dokumentacji projektowej informacje dotyczące obiektów zaplecza administracyjno-socjalnego oraz obiektów tymczasowych;

• rozróżnić rodzaje budowli ziemnych;

• określić ogólne zasady prowadzenia robót ziemnych oraz zabezpieczania skarp, wykopów i nasypów;

• określić wyroby budowlane, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy oraz robót ziemnych;

• określić cechy techniczne wyrobów budowlanych;

• opisać zasady sporządzania zapotrzebowania na wyroby budowlane, narzędzia i sprzęt do wykonywania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy;

• ustalić na podstawie danych projektowych zakres i kolejność robót ziemnych i robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy;

• opisać zasady organizacji zespołów roboczych do wykonywania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy i robót ziemnych;

• wyjaśnić przepisy dotyczące kontroli robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy i robót ziemnych;

II. Organizowanie robót budowlanych stanu surowego

II. Organizowanie robót budowlanych stanu surowego

• rozróżnić części składowe dokumentacji budowy;

• rozróżnić specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót, normy i instrukcje dotyczące wykonywania robót budowlanych stanu surowego;

• rozpoznać technologie wykonania elementów konstrukcyjnych obiektów budowlanych oraz roboty budowlane stanu surowego w konstrukcjach:;

a) murowych

b) żelbetowych

c) stalowych

d) drewnianych

• rozpoznać i rozróżnić rodzaje połączeń elementów konstrukcyjnych;

• odczytać z dokumentacji projektowej zakres i technologię robót betoniarskich, zbrojarskich, ciesielskich, murarskich i montażowych;

• rozpoznać wyroby budowlane do wykonywania danego zakresu robót budowlanych stanu surowego;

• rozpoznać środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania robót budowlanych stanu surowego

• opisać zasady tworzenia harmonogramu robót budowlanych stanu surowego;

• opisać zasady doboru zespołów roboczych do wykonywania robót budowlanych stanu surowego;

• wyjaśnić przepisy prawa i zasady dotyczące kontroli wykonywania robót budowlanych stanu surowego;

III. Organizowanie robót wykończeniowych

III. Organizowanie robót wykończeniowych

• rozróżnić części składowe dokumentacji budowy, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót, normy i instrukcje dotyczące wykonywania budowlanych robót wykończeniowych;

• odczytać informacje zawarte w dokumentacji budowy, specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót, normach i instrukcjach dotyczących wykonywania budowlanych robót wykończeniowych;

• rozpoznać technologie wykonania budowlanych robót wykończeniowych;

• opisać sposoby wykonywania robót tynkarskich, malarskich, tapeciarskich, posadzkarskich, okładzinowych i systemów suchej zabudowy;

• rozpoznać wyroby budowlane, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania budowlanych robót wykończeniowych;

• opisać zasady sporządzania zapotrzebowania na wyroby budowlane, narzędzia i sprzęt do wykonywania budowlanych robót wykończeniowych;

• opisać zasady tworzenia harmonogramu robót wykończeniowych;

• opisać zasady doboru zespołów roboczych do wykonywania budowlanych robót wykończeniowych;

• wyjaśnić przepisy prawa dotyczące kontroli wykonywania budowlanych robót wykończeniowych;

• opisać zasady kontroli;

IV. Organizowanie robót związanych z utrzymaniem obiektów budowlanych

IV. Organizowanie robót związanych z utrzymaniem obiektów budowlanych

• rozróżnić części składowe dokumentacji budowy, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót, normy i instrukcje dotyczące wykonywania robót remontowych obiektów budowlanych;

• opisać rodzaje robót remontowych w obiektach budowlanych;

• wyjaśnić zasady planowania robót;

• wyjaśnić zasady inwentaryzacji obiektów budowlanych przeznaczonych do remontu;

• wykonać pomiary inwentaryzacyjne obiektów;

• wyjaśnić zasady prowadzenia książki obiektu budowlanego;

• wyjaśnić zasady sporządzania wniosków o pozwolenie na remont obiektów budowlanych;

• wyjaśnić sposoby wykonywania remontów obiektów budowlanych;

• rozpoznać i rozróżnić wyroby budowlane, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania remontów obiektów budowlanych;

• wyjaśnić zasady przygotowania zapotrzebowania na wyroby budowlane, narzędzia i sprzęt do wykonywania remontów obiektów budowlanych;

• opisać zasady sporządzania harmonogramu robót remontowych obiektów budowlanych;

• opisać zasady doboru zespołów roboczych do wykonywania remontów obiektów budowlanych;

• wyjaśnić przepisy prawa dotyczące kontroli wykonywania robót remontowych obiektów budowlanych;

V. Organizowanie robót związanych z rozbiórką obiektów budowlanych

V. Organizowanie robót związanych z rozbiórką obiektów budowlanych

• rozróżnić części składowe dokumentacji projektowej rozbiórki obiektów budowlanych;

• odczytać informacje zawarte w dokumentacji budowy, specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót, normach i instrukcjach dotyczących wykonywania rozbiórki obiektów budowlanych;

• wyjaśnić zasady inwentaryzacji obiektów budowlanych przeznaczonych do rozbiórki (kp

• wykonać pomiary inwentaryzacyjne;

• wyjaśnić zasady sporządzania wniosków o pozwolenie na rozbiórkę obiektów budowlanych;

• opisać zasady zabezpieczania i oznakowania terenu robót rozbiórkowych obiektów budowlanych;

• opisać sposoby wykonywania robót rozbiórkowych obiektów budowlanych;

• opisać środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania robót rozbiórkowych obiektów budowlanych;

• ustalić zakres robót rozbiórkowych obiektów budowlanych;

• opisać zasady sporządzania harmonogramu robót;

• opisać zasady wyboru zespołów roboczych do wykonywania robót rozbiórkowych obiektów budowlanych;

• określić przepisy dotyczące kontroli wykonywania robót rozbiórkowych obiektów budowlanych;

• wyjaśnić zasady sporządzania rozliczenia wyrobów budowlanych pochodzących z rozbiórki obiektów budowlanych;

VI. Sporządzanie kosztorysów robót budowlanych

VI. Sporządzanie kosztorysów robót budowlanych

• rozróżnić rodzaje kosztorysów;

• rozróżnić części składowe dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót oraz norm i instrukcji dotyczących wykonywania robót budowlanych;

• odczytać informacje zawarte w dokumentacji budowy, specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót oraz normach i instrukcjach dotyczących wykonywania robót budowlanych;

• rozróżnić dokumenty przetargowe;

• opisać katalogi nakładów rzeczowych i publikacje cenowe do kosztorysowania robót budowlanych;

• odczytać informacje zawarte w katalogach nakładów rzeczowych i publikacjach cenowych do kosztorysowania robót budowlanych;

• ustalić zakres robót budowlanych na podstawie dokumentacji projektowej;

• wyjaśnić pojęcie przedmiaru;

• wyjaśnić pojęcie obmiaru;

• ustalić zakres robót budowlanych do obmiaru;

• opisać zasady tworzenia kosztorysów ofertowych, inwestorskich, zamiennych, dodatkowych i powykonawczych;

• ustalić założenia do kosztorysowania robót budowlanych;

• rozróżnić programy komputerowe wykorzystywane w kosztorysowaniu w budownictwie;

• rozróżnić publikacje cenowe dotyczące szacowania wartości zamówienia;

• interpretować informacje zawarte w publikacjach;

       

 

 

 

 

Data dodania: 2021-03-24 21:50:08
Data edycji: 2024-10-27 21:56:51
Ilość wyświetleń: 5336

"Inni budują dla nas, my dla potomności"

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej