49-300 Brzeg
ul. Kamienna 3
PRAKTYKI ZAWODOWE
PODSTAWA PRAWNA:
Dokonując oceny pracy uczniów uwzględnia się:
- przestrzeganie dyscypliny pracy,
- organizację pracy,
- samodzielność podczas wykonywania pracy,
- jakość wykonywanej pracy,
- postawę zawodową.
Załączniki do pobrania:
Oświadczenie technik renowacji elementów architektury
Oświadczenie technik pojazdów samochodowych
Program praktyk technik logistyk (cykl 4 letni)
Program praktyk technik logistyk (cykl 5 letni)
Program praktyk technik pojazdów samochodowych (cykl 5 letni)
Program praktyk technik pojazdów samochodowych (cykl 4 letni)
Program praktyk technik renowacji elementów architektury
Dziennik praktyk technik renowacji elementów architektury
Dziennik praktyk technik logistyk 3 LSG krajowa)
Dziennik praktyk technik logistyk 3 LP (krajowa)
Dziennik praktyk technik pojazdów samochodowych 3 LSG krajowa
Dziennik praktyk technik pojazdów samochodowych 3 RSP
Archiwum
Zespół Szkół Budowlanych im. Księcia Jerzego II Piasta w Brzegu
Klasa III Technikum budownictwa - symbol cyfrowy zawodu 311204
Praktyka zawodowa w roku szkolnym 2022/2023
PROGRAM PRAKTYKI ZAWODOWEJ do pobrania
Praktyka zawodowa realizowana jest przez 4 tygodnie ( 140 godzin). Jej miejscem powinno być przedsiębiorstwo prowadzące działalność w branży budowlanej. Uczeń już w szkole zapoznaje się z celami kształcenia i odpowiednim materiałem nauczania, które musi opanować, a praktyka powinna się przyczynić do potwierdzenia przydatności zdobytych umiejętności.
Cele ogólne przedmiotu:
Cele operacyjne:
Uczeń potrafi:
1) posługiwać się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi, wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami dotyczącymi wykonania poszczególnych robót,
2) dobierać materiały budowlane, narzędzia, urządzenia i sprzęt do robót zbrojarskich i betoniarskich,
3) posługiwać się narzędziami, urządzeniami i sprzętem stosowanym w robotach zbrojarskich i betoniarskich,
4) wykonywać zbrojenie podstawowych elementów konstrukcji monolitycznych,
5) przygotowywać, układać i zagęszczać mieszankę betonową oraz pielęgnować świeży beton,
6) montować i demontować proste deskowania do robót betoniarskich,
7) wykonywać przedmiary i obmiary robót zbrojarskich i betoniarskich,
8) przestrzegać zasad magazynowania, składowania i transportu materiałów oraz wyrobów stosowanych w robotach betoniarskich i zbrojarskich,
9) oceniać jakość wykonywanych robót,
10) przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska podczas wykonywania zadań zawodowych,
11) udzielać pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy,
12) stosować przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej, prawa pracy oraz ochrony danych osobowych,
13) posługiwać się językiem obcym oraz korzystać z obcojęzycznych źródeł informacji.
Dział programowy |
Tematy jednostek metodycznych |
Wymagania programowe |
Podstawowe Uczeń potrafi: |
||
I. BHP i ppoż. podczas robót zbrojarsko-betoniarskich. |
1. Zagrożenia związane z występowaniem czynników szkodliwych w środowisku pracy.
|
- wymienić zagrożenia związane z występowaniem czynników szkodliwych w środowisku pracy; - wymienić i opisać szkodliwe czynniki występujące w środowisku pracy; - rozpoznać rodzaje i stopnie zagrożenia spowodowane działaniem czynników szkodliwych w środowisku pracy; - rozróżnić źródła czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy; |
2. Kształtowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w budownictwie.
|
- identyfikować wymagania wynikające z ergonomii, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska, na stanowiskach pracy; - dobrać wyposażenie i sprzęt w zależności od rodzaju stanowiska pracy zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
|
|
3.Środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych. |
- wymienić środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych; - dobrać środki ochrony indywidualnej w zależności od rodzaju wykonywanych zadań na stanowisku pracy; - używać środki ochrony indywidualnej na stanowisku pracy zgodnie z ich przeznaczeniem; |
|
4. Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska na stanowisku pracy. |
- opisać zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania zadań zawodowych; - opisać zasady ochrony środowiska podczas wykonywania zadań zawodowych; - rozróżnić środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania;
|
|
|
5. Pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego |
- opisać podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego; - oceniać sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego; - zabezpieczać siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku; - układać poszkodowanego w pozycji bezpiecznej; - powiadamiać odpowiednie służby;
|
II. Budownictwo ogólne. |
1. Wyroby budowlane. |
- rozróżnić wyroby budowlane, określić ich zastosowanie i zasady składowania; - rozpoznać wyroby budowlane stosowane w robotach budowlanych; - dobrać wyroby budowlane w zależności od zastosowanej technologii; - rozpoznać naturalne materiały kamienne; - rozpoznać kruszywa budowlane; - rozpoznać mineralne spoiwa budowlane; - rozpoznać wodę do celów budowlanych; - rozpoznać wyroby z zaczynów, zapraw i betonów; - rozpoznać ceramiczne wyroby budowlane; - rozpoznać materiały stosowane do izolacji; - rozpoznać wyroby z tworzyw sztucznych;
|
|
2. Instalacje sanitarne |
- wymienić rodzaje instalacji budowlanych; - rozpoznać instalacje budowlane; |
|
3. Przyrządy pomiarowe. |
- dobrać przyrządy pomiarowe do określonych robót budowlanych; - wykonywać pomiary związane z określonymi robotami budowlanymi z zastosowaniem odpowiednich przyrządów; |
|
4. Elementy zagospodarowania terenu budowy. |
- rozpoznać i wymienić elementy zagospodarowania terenu budowy
|
|
5. Środki transportu stosowane w budownictwie. |
- wymienić i rozpoznać środki do transportu wewnętrznego stosowane na terenie budowy; - wymienić i rozpoznać środki transportu zewnętrznego stosowane w budownictwie; - wymienić urządzenia do transportu pionowego i poziomego;
|
|
6. Rusztowania.
|
- rozpoznać elementy rusztowań stosowanych w budownictwie; - opisać i stosować zasady eksploatacji rusztowań; - omawiać rodzaje sił wewnętrznych występujących w elementach konstrukcji rusztowania; - omawiać zależność nośności elementów rusztowań od czynników wewnętrznych, np. geometria, wzmocnienia, i zewnętrznych, np. obciążenia;
|
|
7. Programy komputerowe. |
- wykorzystać programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych;
|
|
8. Normy i procedury. |
- rozpoznać oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej;
|
III. Siatki i szkielety zbrojenia. |
1. Dokumentacja projektową, specyfikacja techniczna wykonania i odbioru robót budowlanych, normy, katalogi oraz instrukcje dotycząca przygotowania prętów zbrojeniowych i ich montażu w siatki i szkielety zbrojenia. |
- odczytać informacje zawarte w dokumentacji projektowej dotyczące przygotowania prętów zbrojeniowych i ich montażu w szkielety i siatki; - wykorzystać informacje zawarte w dokumentacji projektowej, w celu przygotowania prętów zbrojeniowych i ich montażu w szkielety i siatki; - odczytać ze specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych i norm informacje o wymaganiach dotyczących przygotowania prętów zbrojeniowych i ich montażu w szkielety i siatki; - odczytać z instrukcji i katalogów informacje o zaleceniach i dotyczących przygotowania prętów zbrojeniowych i ich montażu w szkielety i siatki;
|
|
2. Przedmiar robót związanych z przygotowaniem i montażem siatek i szkieletów zbrojenia. |
- sporządzać przedmiar robót związanych z przygotowaniem i montażem siatek i szkieletów zbrojenia; - obliczyć ilość materiałów potrzebnych do przygotowania i montażu siatek i szkieletów zbrojenia; |
|
3. Magazynowanie i transport stali zbrojeniowej. |
- składować stal zbrojeniową zgodnie z zasadami magazynowania; - dobrać środki transportu stali zbrojeniowej; - transportować stal zbrojeniową na terenie budowy zgodnie z zasadami transportu; - stosować oznakowania stali i miejsc jej składowania; |
|
4. Dobór stali zbrojeniowej, materiałów pomocniczych, narzędzi i sprzętu do wykonywania robót zbrojarskich. |
- rozróżnić rodzaje stali zbrojeniowej; - rozróżnić gatunki i klasy stali zbrojeniowej; - rozróżnić rodzaje prętów zbrojeniowych w zależności od ich kształtu i funkcji; - rozróżnić materiały pomocnicze stosowane w transporcie, układaniu i montowaniu stali zbrojeniowej; - rozróżnić narzędzia i sprzęt używany do przygotowania i montażu siatek i szkieletów zbrojenia;
|
|
5. Czyszczenie |
- czyścić pręty przeznaczone do montażu; - stosować zasady prostowania prętów zbrojeniowych;
|
|
6. Cięcie i gięcie prętów. |
- dobrać sposoby cięcia prętów zbrojeniowych; - dobrać sposoby gięcia prętów zbrojeniowych; - przecinać ręcznie pręty zbrojeniowe przeznaczone do montażu; - przecinać mechanicznie pręty zbrojeniowe przeznaczone do montażu; - stosować zasady ciecia prętów zbrojeniowych; - giąć ręcznie pręty zbrojeniowe przeznaczone do montażu; - giąć mechanicznie pręty zbrojeniowe przeznaczone do montażu; - stosować zasady gięcia prętów zbrojeniowych;
|
|
7. Łączenie prętów zbrojeniowych w siatki i szkielety zbrojenia. |
- odczytać z dokumentacji informacje dotyczące rozmieszczenia prętów zbrojeniowych; - rozmieścić pręty zbrojeniowe zgodnie z dokumentacją projektową; - łączyć pręty zbrojeniowe w siatki zgodnie z dokumentacją projektową; - łączyć pręty zbrojeniowe w szkielety zgodnie z dokumentacją projektową; dobrać sposoby przedłużania prętów zbrojeniowych; - przedłużyć pręty zbrojeniowe zgodnie z dokumentacja projektową i normą; - oceniać zgodność sposobu łączenia prętów zbrojeniowych z dokumentacją projektową i normą |
|
9. Obmiar i rozliczenie robót związanych z przygotowaniem i montażem siatek i szkieletów zbrojenia. |
- wykonać obmiar robót związanych z przygotowywaniem i montażem siatek i szkieletów zbrojenia; - obliczyć koszt robót związanych z przygotowywaniem i montażem siatek i szkieletów zbrojenia;
|
IV. Transport, układanie i montaż zbrojenia w deskowaniach |
1.Dokumentacja projektową, specyfikacja techniczna wykonania i odbioru robót budowlanych, normy, katalogi oraz instrukcje dotycząca układania oraz montażu zbrojenia w deskowaniach i formach. |
- odczytać informacje z dokumentacji projektowej dotyczące układania - stosować informacje zawarte w dokumentacji projektowej, do układania i montażu zbrojenia w deskowaniach - odczytywać informację na rysunkach zbrojenia; - odczytać ze specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz norm informacje o wymaganiach dotyczących układania i montażu zbrojenia w deskowaniach i formach; - odczytać z instrukcji i katalogów informacje o zaleceniach dotyczących układania i montażu zbrojenia w deskowaniach i formach;
|
|
2. Przedmiar robót związany z transportem, układaniem i montażem zbrojenia w deskowaniu. |
- sporządzać przedmiar robót związanych z układaniem i montażem zbrojenia w deskowaniach i formach; - obliczyć ilość materiałów potrzebnych do ułożenia i montażu zbrojenia w deskowaniach i formach; |
|
3. Środki transportu prętów zbrojeniowych, siatek i szkieletów zbrojenia do miejsca ułożenia |
- dobrać środki transportu prętów zbrojeniowych na miejsce montażu; - dobrać środki transportu siatek i szkieletów na miejsce montażu w zależności od ich wymiarów; |
|
4. Narzędzia i sprzęt do montażu zbrojenia w deskowaniach i formach. |
- rozpoznać narzędzia i sprzęt stosowany do montażu zbrojenia w deskowaniach i formach; - dobrać narzędzia do montażu zbrojenia w deskowaniach i formach; - dobrać sprzęt do montażu zbrojenia w deskowaniach i formach w zależności od wymiarów i położenia zbrojonego elementu; |
|
5. Układanie prętów zbrojeniowych, siatek i szkieletów zbrojenia w deskowaniach i formach. |
- określić zasady układania prętów zbrojeniowych w deskowaniach i formach; - układać pręty zbrojeniowe w deskowaniach i formach zgodnie z zasadami; - określićć zasady układania siatek w deskowaniach i formach; - układać siatki i szkielety w deskowaniach i formach zgodnie z zasadami; - kontrolować na bieżąco jakość robót związanych z układaniem i montażem zbrojenia w deskowaniach i formach - oceniać zgodność położenia zbrojenia w deskowaniach i formach z dokumentacją projektową
|
|
6. Połączenia prętów zbrojeniowych, siatek i szkieletów zbrojenia w deskowaniach oraz formach. |
- dobrać materiały do łączenia prętów zbrojeniowych; siatek i elementów szkieletów; - łączyć pręty zbrojeniowe w deskowaniach i formach; - łączyć siatki w deskowaniach i formach; - łączyć elementy szkieletów w deskowaniach i formach; - kontrolować na bieżąco jakość robót związanych z układaniem i montażem zbrojenia w deskowaniach i formach; - oceniać zgodność położenia zbrojenia w deskowaniach i formach z dokumentacją projektową; |
|
7. Obmiar oraz kosztorys robót związanych z układaniem i montażem zbrojenia w deskowaniach i formach. |
- wykonywać obmiar robót związanych z układaniem i montażem zbrojenia w deskowaniach i formach; - obliczyć koszt robót związanych z układaniem i montażem zbrojenia |
V. Przygotowanie zapraw budowlanych i mieszanek betonowych |
1. Dokumentacja projektowa, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych, normy, katalogi oraz instrukcje dotyczące wykonania mieszanek betonowych i zapraw budowlanych. |
- odczytać z dokumentacji projektowej informacje dotyczące wykonania mieszanek betonowych i zapraw budowlanych; - wykorzystać informacje zawarte w dokumentacji projektowej, w celu wykonania mieszanek betonowych i zapraw budowlanych; - odczytać ze specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych - odczytać z instrukcji i katalogów informacje o zalecenia dotyczące wykonania mieszanek betonowych i zapraw budowlanych; |
|
2. Przedmiar robót związanych z przygotowaniem mieszanek betonowych i zapraw budowlanych. |
- sporządzić przedmiar robót związanych z przygotowaniem zapraw budowlanych i mieszanek betonowych; - obliczyć ilość materiałów potrzebnych do przygotowania zapraw budowlanych i mieszanek betonowych na podstawie przedmiaru robót; |
|
3. Magazynowanie składników mieszanek betonowych i zapraw budowlanych. |
- określić miejsca magazynowania składników mieszanek betonowych na terenie budowy; - określić miejsca magazynowania składników zapraw budowlanych na terenie budowy; - określić miejsca magazynowania składników zapraw budowlanych na terenie budowy; |
|
4. Środki transportu mieszanek betonowych i zapraw budowlanych. |
- dobrać środki transportu mieszanki betonowej i zapraw budowlanych na miejsce ułożenia; |
|
5. Wykonanie mieszanki betonowej i zaprawy budowlanej na podstawie receptur. |
- dobrać rodzaje spoiw do mieszanek betonowych i zapraw budowlanych na podstawie receptur; - dobrać rodzaje kruszyw do mieszanek betonowych i zapraw budowlanych na podstawie receptur; - dobrać rodzaje domieszek i dodatków do mieszanek betonowych i zapraw budowlanych na podstawie receptur; dobrać narzędzia do wykonywania mieszanek betonowych i zapraw budowlanych; - dobrać sprzęt do wykonywania mieszanek betonowych i zapraw budowlanych; - dobrać wodę zarobową do mieszanek betonowych i zapraw budowlanych na podstawie receptur; - określić kolejność dozowania składników mieszanek betonowych i zapraw budowlanych; - dozować składniki mieszanek betonowych i zapraw budowlanych zgodnie z zasadami; - mieszać składniki mieszanek betonowych i zapraw budowlanych wykonać mieszanki betonowe i zaprawy budowlane zgodnie z recepturą laboratoryjną i roboczą; - kontrolować na bieżąco konsystencję, czas wiązania i twardnienia mieszanek betonowych i zapraw budowlanych - oceniać właściwości wykonanych mieszanek betonowych i zapraw budowlanych, m.in. konsystencję, jednorodność, urabialność; |
|
7. Obmiar oraz kosztorys robót związanych z wykonywaniem mieszanek betonowych |
- wykonać obmiar robót związanych z wykonywaniem mieszanek betonowych i zapraw budowlanych - obliczyć koszt robót związanych z wykonywaniem mieszanek betonowych i zapraw budowlanych |
VI. Wykonywanie robót związanych |
1. Dokumentacja projektowa, specyfikacja techniczna wykonania |
- odczytać z dokumentacji projektowej informacje dotyczące układania i zagęszczania mieszanki betonowej oraz pielęgnacji świeżego betonu; - wykorzystać informacje zawarte w dokumentacji projektowej w celu ułożenia i zagęszczania mieszanki betonowej oraz pielęgnacji świeżego betonu; - odczytać ze specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych i norm informacje o wymaganiach dotyczących układania i zagęszczania mieszanki betonowej oraz pielęgnacji świeżego betonu; - odczytać z instrukcji i katalogów informacje o zaleceniach dotyczących układania i zagęszczania mieszanki betonowej oraz pielęgnacji świeżego betonu; |
|
2. Przedmiar robót związanych z betonowaniem i pielęgnacją świeżego betonu. |
- sporządzać przedmiar robót związanych z betonowaniem i pielęgnacją świeżego betonu; |
|
3. Rodzaje deskowań i formy do układania mieszanki betonowej. |
- zabezpieczać deskowania i formy przed przywieraniem betonu; - układać zbrojenie zgodnie z zasadami; - rozmieszczać elementy formujące kanały, przepony i inne otwory; |
|
4. Układanie i zagęszczanie mieszanki betonowej w deskowaniach i formach. |
- dobrać narzędzia do układania i zagęszczania mieszanki betonowej; - dobrać sprzęt do układania i zagęszczania mieszanki betonowej; - układać mieszankę betonową o różnej konsystencji w formach i deskowaniach o różnych kształtach; - dobrać metodę zagęszczania mieszanki betonowej w zależności od jej konsystencji; - dobrać narzędzia do zagęszczania mieszanki betonowej; - dobrać sprzęt do zagęszczania mieszanki betonowej; - zagęszczać mieszankę betonową ręcznie; - zagęszczać mieszankę betonową mechanicznie; - określić zasady zagęszczania mieszanki betonowej; - oceniać dokładność wykonania elementów betonowych i żelbetowych i ich zgodność z dokumentacją projektową; |
|
5. Pielęgnacja świeżego betonu. |
- dobrać sposoby pielęgnacji świeżego betonu w zależności od panujących warunków atmosferycznych; - dobrać sposoby pielęgnacji świeżego betonu w zależności od parametrów betonowanego elementu; - dobrać sposoby przyspieszania dojrzewania świeżego betonu; - zabezpieczyć świeży beton przed działaniem szkodliwych czynników atmosferycznych; - zabezpieczyć świeży beton przed uszkodzeniami mechanicznymi; - określić sposoby pielęgnacji świeżego betonu; - rozróżnić metody mechaniczne |
|
6. Demontaż deskowań |
- demontować deskowania i formy zgodnie z zasadami demontażu odpowiednimi dla danego rodzaju deskowań i form; |
|
7. Naprawa typowych elementów betonowych |
- dobrać materiały do naprawy typowych elementów betonowych i żelbetowych; - dobrać narzędzia do naprawy typowych elementów betonowych i żelbetowych; - dobrać sprzęt do naprawy typowych elementów betonowych i żelbetowych - naprawić typowe elementy betonowe i żelbetowe; - zabezpieczyć typowe elementy betonowe i żelbetowe przed korozją; - wykonać prace wzmacniające konstrukcje betonowe i żelbetowe; - oceniać dokładność wykonania elementów betonowych i żelbetowych i ich zgodność z dokumentacją projektową; |
|
8. Obmiar oraz sporządzanie kosztorysu robót związanych z układaniem i zagęszczaniem mieszanki betonowej oraz pielęgnacją świeżego betonu. |
- sporządzać obmiar robót związanych z układaniem i zagęszczaniem mieszanek betonowych oraz pielęgnacją świeżego betonu; - obliczyć koszt robót związanych z układaniem i zagęszczaniem mieszanek betonowych oraz pielęgnacją świeżego betonu; |
Kompetencje personalne i społeczne |
• stosować zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy; • respektować zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy; • omówić czynności realizowane w ramach czasu pracy; • określić czas realizacji zadań; • realizować działania w wyznaczonym czasie; • przewidzieć skutki podejmowanych działań, w tym skutki prawne; • wskazać świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę; • podać przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego; • wskazać przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia; • rozpoznać źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych; • wybrać techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji; • wskazać najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej; • określić zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu; • analizuje własne kompetencje; • wyznaczyć własne cele rozwoju zawodowego; • identyfikować sygnały werbalne i niewerbalne; • stosować aktywne metody słuchania; • opisać sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania; • pracować w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania; • przestrzegać podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole; |
Zespół Szkół Budowlanych im. Księcia Jerzego II Piasta w Brzegu
Klasa III Technikum budownictwa - symbol cyfrowy zawodu 311204
Praktyka zawodowa w roku szkolnym 2022/2023
Praktyka zawodowa realizowana jest przez 4 tygodnie ( 140 godzin). Jej miejscem powinno być przedsiębiorstwo prowadzące działalność w branży budowlanej. Uczeń już w szkole zapoznaje się z celami kształcenia i odpowiednim materiałem nauczania, które musi opanować, a praktyka powinna się przyczynić do potwierdzenia przydatności zdobytych umiejętności.
Cele ogólne przedmiotu
Cele operacyjne
Uczeń potrafi:
MATERIAŁ NAUCZANIA Organizacja i kontrola robót budowlanych oraz sporządzanie kosztorysów praktyka zawodowa
Dział programowy |
Tematy jednostek metodycznych |
Wymagania programowe |
|
Podstawowe Uczeń potrafi: |
|||
I. Organizowanie robót związanych z zagospodarowaniem terenu oraz wykonywaniem robót ziemnych |
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy |
• wyjaśnić zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej |
|
• rozróżnić rodzaje czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy • opisać czynniki szkodliwe środowiska pracy podczas robót ziemnych i drogowych • rozróżnić źródła czynników szkodliwych środowiska pracy podczas robót budowlanych |
|||
• określić zagrożenia dla zdrowia i życia pracownika oraz mienia i środowiska podczas wykonywania zadań zawodowych • rozróżnić środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych |
|||
• powiadamia odpowiednie służby • opisać podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego • ocenić sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego • zabezpieczać siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku • ułożyć poszkodowanego w pozycji bezpiecznej |
|||
I. Organizowanie robót związanych z zagospodarowaniem terenu oraz wykonywaniem robót ziemnych |
• rozróżnić elementy dokumentacji budowy oraz specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót dotyczące zagospodarowania terenu budowy oraz wykonywania robót ziemnych; • odczytać informacje z dokumentacji budowy dotyczące zagospodarowania terenu budowy oraz wykonywania robót ziemnych; |
||
• objaśnić i stosować zasady zagospodarowania terenu budowy; • opisać elementy planu zagospodarowania terenu budowy; |
|||
• opisać zasady sporządzania planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia; • rozróżnić sposoby zabezpieczania i oznakowania terenu budowy; • wyjaśnić zasady współpracy przy opracowywaniu planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia; |
|||
• określić podstawowe założenia organizacji placu budowy; • odczytać z dokumentacji projektowej informacje dotyczące obiektów zaplecza administracyjno-socjalnego oraz obiektów tymczasowych; |
|||
• rozróżnić rodzaje budowli ziemnych; • określić ogólne zasady prowadzenia robót ziemnych oraz zabezpieczania skarp, wykopów i nasypów; |
|||
• określić wyroby budowlane, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy oraz robót ziemnych; • określić cechy techniczne wyrobów budowlanych; |
|||
• opisać zasady sporządzania zapotrzebowania na wyroby budowlane, narzędzia i sprzęt do wykonywania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy; |
|||
• ustalić na podstawie danych projektowych zakres i kolejność robót ziemnych i robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy; |
|||
• opisać zasady organizacji zespołów roboczych do wykonywania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy i robót ziemnych; |
|||
• wyjaśnić przepisy dotyczące kontroli robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy i robót ziemnych; |
|||
II. Organizowanie robót budowlanych stanu surowego |
II. Organizowanie robót budowlanych stanu surowego |
• rozróżnić części składowe dokumentacji budowy; • rozróżnić specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót, normy i instrukcje dotyczące wykonywania robót budowlanych stanu surowego; |
|
• rozpoznać technologie wykonania elementów konstrukcyjnych obiektów budowlanych oraz roboty budowlane stanu surowego w konstrukcjach:; a) murowych b) żelbetowych c) stalowych d) drewnianych |
|||
• rozpoznać i rozróżnić rodzaje połączeń elementów konstrukcyjnych; |
|||
• odczytać z dokumentacji projektowej zakres i technologię robót betoniarskich, zbrojarskich, ciesielskich, murarskich i montażowych; |
|||
• rozpoznać wyroby budowlane do wykonywania danego zakresu robót budowlanych stanu surowego; • rozpoznać środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania robót budowlanych stanu surowego |
|||
• opisać zasady tworzenia harmonogramu robót budowlanych stanu surowego; |
|||
• opisać zasady doboru zespołów roboczych do wykonywania robót budowlanych stanu surowego; |
|||
• wyjaśnić przepisy prawa i zasady dotyczące kontroli wykonywania robót budowlanych stanu surowego; |
|||
III. Organizowanie robót wykończeniowych |
III. Organizowanie robót wykończeniowych |
• rozróżnić części składowe dokumentacji budowy, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót, normy i instrukcje dotyczące wykonywania budowlanych robót wykończeniowych; • odczytać informacje zawarte w dokumentacji budowy, specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót, normach i instrukcjach dotyczących wykonywania budowlanych robót wykończeniowych; |
|
• rozpoznać technologie wykonania budowlanych robót wykończeniowych; |
|||
• opisać sposoby wykonywania robót tynkarskich, malarskich, tapeciarskich, posadzkarskich, okładzinowych i systemów suchej zabudowy; |
|||
• rozpoznać wyroby budowlane, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania budowlanych robót wykończeniowych; |
|||
• opisać zasady sporządzania zapotrzebowania na wyroby budowlane, narzędzia i sprzęt do wykonywania budowlanych robót wykończeniowych; |
|||
• opisać zasady tworzenia harmonogramu robót wykończeniowych; |
|||
• opisać zasady doboru zespołów roboczych do wykonywania budowlanych robót wykończeniowych; |
|||
• wyjaśnić przepisy prawa dotyczące kontroli wykonywania budowlanych robót wykończeniowych; • opisać zasady kontroli; |
|||
IV. Organizowanie robót związanych z utrzymaniem obiektów budowlanych |
IV. Organizowanie robót związanych z utrzymaniem obiektów budowlanych |
• rozróżnić części składowe dokumentacji budowy, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót, normy i instrukcje dotyczące wykonywania robót remontowych obiektów budowlanych; |
|
• opisać rodzaje robót remontowych w obiektach budowlanych; • wyjaśnić zasady planowania robót; |
|||
• wyjaśnić zasady inwentaryzacji obiektów budowlanych przeznaczonych do remontu; • wykonać pomiary inwentaryzacyjne obiektów; |
|||
• wyjaśnić zasady prowadzenia książki obiektu budowlanego; |
|||
• wyjaśnić zasady sporządzania wniosków o pozwolenie na remont obiektów budowlanych; |
|||
• wyjaśnić sposoby wykonywania remontów obiektów budowlanych; |
|||
• rozpoznać i rozróżnić wyroby budowlane, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania remontów obiektów budowlanych; |
|||
• wyjaśnić zasady przygotowania zapotrzebowania na wyroby budowlane, narzędzia i sprzęt do wykonywania remontów obiektów budowlanych; |
|||
• opisać zasady sporządzania harmonogramu robót remontowych obiektów budowlanych; |
|||
• opisać zasady doboru zespołów roboczych do wykonywania remontów obiektów budowlanych; |
|||
• wyjaśnić przepisy prawa dotyczące kontroli wykonywania robót remontowych obiektów budowlanych; |
|||
V. Organizowanie robót związanych z rozbiórką obiektów budowlanych |
V. Organizowanie robót związanych z rozbiórką obiektów budowlanych |
• rozróżnić części składowe dokumentacji projektowej rozbiórki obiektów budowlanych; • odczytać informacje zawarte w dokumentacji budowy, specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót, normach i instrukcjach dotyczących wykonywania rozbiórki obiektów budowlanych; |
|
• wyjaśnić zasady inwentaryzacji obiektów budowlanych przeznaczonych do rozbiórki (kp • wykonać pomiary inwentaryzacyjne; |
|||
• wyjaśnić zasady sporządzania wniosków o pozwolenie na rozbiórkę obiektów budowlanych; |
|||
• opisać zasady zabezpieczania i oznakowania terenu robót rozbiórkowych obiektów budowlanych; |
|||
• opisać sposoby wykonywania robót rozbiórkowych obiektów budowlanych; |
|||
• opisać środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania robót rozbiórkowych obiektów budowlanych; |
|||
• ustalić zakres robót rozbiórkowych obiektów budowlanych; • opisać zasady sporządzania harmonogramu robót; |
|||
• opisać zasady wyboru zespołów roboczych do wykonywania robót rozbiórkowych obiektów budowlanych; |
|||
• określić przepisy dotyczące kontroli wykonywania robót rozbiórkowych obiektów budowlanych; |
|||
• wyjaśnić zasady sporządzania rozliczenia wyrobów budowlanych pochodzących z rozbiórki obiektów budowlanych; |
|||
VI. Sporządzanie kosztorysów robót budowlanych |
VI. Sporządzanie kosztorysów robót budowlanych |
• rozróżnić rodzaje kosztorysów; |
|
• rozróżnić części składowe dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót oraz norm i instrukcji dotyczących wykonywania robót budowlanych; • odczytać informacje zawarte w dokumentacji budowy, specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót oraz normach i instrukcjach dotyczących wykonywania robót budowlanych; |
|||
• rozróżnić dokumenty przetargowe; |
|||
• opisać katalogi nakładów rzeczowych i publikacje cenowe do kosztorysowania robót budowlanych; • odczytać informacje zawarte w katalogach nakładów rzeczowych i publikacjach cenowych do kosztorysowania robót budowlanych; |
|||
• ustalić zakres robót budowlanych na podstawie dokumentacji projektowej; • wyjaśnić pojęcie przedmiaru; |
|||
• wyjaśnić pojęcie obmiaru; • ustalić zakres robót budowlanych do obmiaru; |
|||
• opisać zasady tworzenia kosztorysów ofertowych, inwestorskich, zamiennych, dodatkowych i powykonawczych; • ustalić założenia do kosztorysowania robót budowlanych; |
|||
• rozróżnić programy komputerowe wykorzystywane w kosztorysowaniu w budownictwie; |
|||
• rozróżnić publikacje cenowe dotyczące szacowania wartości zamówienia; • interpretować informacje zawarte w publikacjach; |
|||
"Inni budują dla nas, my dla potomności"
49-300 Brzeg
ul. Kamienna 3